کشف ردپای قدیمی ترین انسان نمای جهان

از زمانی که در اواسط قرن بیستم بقایا و آثار انسان های موسوم به آسترالوپیتیکوس (Australopithecus )  در جنوب و شرق قاره آفریقا کشف شد؛ عقیده عمومی بر این اساس بود که منشا  اجداد انسان از آفریقا بوده و قاره سیاه را می توان خاستگاه انسان محسوب کرد.

یافته های پژوهشگران بر مبنای ردپای جدیدی که در غرب جزیره کرت و منطقه تاچیلوس (Trachilos) به دست آمده است نشان می دهد که این موجود دارای ساختاری شبیه به پای انسان های مدرن بوده و به طور خاص انگشت شصت پای وی مشابه انسان های امروزی است. انگشت شصت این موجود از نظر ساختار، ابعاد و محل قرار گیری، با انسان های مدرن تفاوت چندانی نداشته و از سوی دیگر یک انجنای قابل توجه نیز در کف پای این موجود دیده می شو که به هیچ عنوان در میمون ها وجود ندارد.

 کشفیات و یافته های بعدی در این مناطق از جمله ردپای موسوم به  Laetoli در تانزانیا که 3 میلیون و 700 هزار سال پیشینه دارد نشان دهنده حرکت انسان نماهایی بود که روی دو پا حرکت کرده کرده و این عقیده را به وجود آوردند که انسان نماها یا اعضای اولیه نسل بشر نه تنها در آفریقا پدیدار شده بودند بلکه برای میلیون ها سال و پیش از پراکنده شدن در قاره های اروپا و آسیا، در آفریقا به زندگی خود ادامه داده اند.

به تازگی و با انتشار خبری مبنی بر کشف ردپای انسان نمای 5 میلیون و 700 هزار ساله در جزیره کرت واقع در کشور یونان که توسط تیمی از پژوهشگران بین المللی به دست آمده است نشان می دهد که موضوع فوق پیچیده تر از آن چه تا کنون تصور می شد بوده و احتمال وجود انسان نماهای نخستین در خارج از قاره آفریقا نیز وجود دارد. موضوع فوق از این جهت دارای اهمیت است که نوع ساختار ظاهری پای انسان کاملا منحصر به فرد بوده و با تمامی جانوران دیگر خشکی متفاوت است. ترکیب کف پای کشیده و 5 انگشت کوتاه در انتهای آن و شصت بدون چنگال که عموما بزرگتر از سایر انگشتان است، تنها در انسان دیده شده و منحصر به فرد است.

از سوی دیگر پای گروه های جانوری مشابه انسان مانند میمون ها نیز اگرچه شبیه انسان است اما انگشت شصت با فاصله و زاویه بیشتری در کنار پا قرار می گیرد. پژوهش های دانشمندان نشان می دهد که ردپای موسوم به Laetoli احتمالا توسط انسان های آسترالوپیتیکوس به وجود امده اند که که بسیار شبیه به انسان های مدرن بوده و تنها تفاوت آن باریک تر بودن پاشنه و نبودن قوس در کف پا است. از سوی دیگر با مقایسه این مورد با نمونه کشف شده آردیپیتیکوس رامیدوس (Ardipithecus ramidus ) که در کشور اتیوپی به دست آمده است می توان نتیجه گرفت که قدیمی ترین فسیل انسان نماهایی که سالم باقی مانده و می توان آن ها را مطالعه کرد، دارای پاهایی شبیه میمون ها بودند.

پژوهشگرانی که بقایای  آردیپیتیکوس رامیدوس را مطالعه کرده اند این نظریه را مطرح می کنند که موجود فوق الذکر را باید جد مستقیم انسان نماهای بعدی محسوب کرد که نشان می دهد پای انسان ها در آن زمان هنوز به شکل امروزی خود تکامل نیافته بود.

از سوی دیگر یافته های پژوهشگران بر مبنای ردپای جدیدی که در غرب جزیره کرت و منطقه تاچیلوس (Trachilos) به دست آمده است نشان می دهد که این موجود دارای ساختاری شبیه به پای انسان های مدرن بوده و به طور خاص انگشت شصت پای وی مشابه انسان های امروزی است. انگشت شصت این موجود از نظر ساختار، ابعاد و محل قرار گیری، با انسان های مدرن تفاوت چندانی نداشته و از سوی دیگر یک انجنای قابل توجه نیز در کف پای این موجود دیده می شو که به هیچ عنوان در میمون ها وجود ندارد. کف پای این موجود نیز به میزان قابل توجهی کوچکتر از نمونه کشف شده در انسان آسترالوپیتیکوس Laetoli بوده اما فرم کلی آن مشابه و یکسان است.

به طور خلاصه می توان درباره این موجود گفت که ردپای تراچیلوس نشان می دهد این موجود به گروه انسان نماهای اولیه تعلق داشته و تا حدی ابتدائی تر از نمونه Laetoli است. این ردپا در رسوبات و دلتای یک رودخانه کوچک شکل گرفته در حالی که نمونه مربوط به Laetoli روی خاکستر آتشفشانی نقش بسته است.

پرفسور پر البرگ (Per Ahlberg) از دانشگاه آپسالا که در این مطالعات مشارکت داشته است اعلام کرد: «آن چه این کشف جدید را دارای اهمیت زیادی می کند؛ محل قرار داشتن آن ها – در قاره اروپا- و قدمت این ردپا است.» این کشف می تواند برخی موضوعات و باورها را درباره اجداد اولیه انسان تغییر داده و بحث های زیادی را به وجود آورد. از سوی دیگر پرفسور پر البرگ نیز اعلام کرد:«جامعه پژوهشی خاستگاه انسان نیز به طور رسمی صحت تعلق این ردپا را به انسان نمایی از دوره میوسن در جزیره کرت تائید کرده است.»

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: sciencedaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا