ارائه وام به شرکت‌های دانش‌بنیان با شرایط خاص

شرکت‌های دانش‌بنیان که روزی برای تجاری‌سازی طرح‌های خود با مشکل پول و عدم آگاهی از چگونگی ورود به بازار مواجه بودند این روزها با اعتبار کلانی که در بخش علم و فناوری در نظرگرفته شده است دیگر تجاری‌سازی طرح‌هایشان را یک رویا نمی‌دانند.

همچنین به تازگی طرحی اجرا می‌شود که مشاورانی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد که می‌توانند برای تجاری‌سازی طرح‌هایشان از آن‌ها کمک بگیرند.

با علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در رابطه با برنامه‌های جدیدی که برای کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تسریع تجاری‌سازی طرح‌ها در نظر گرفته شده است گفت‌وگو کرده‌ایم.

محققانی که در سال‌های نه چندان دور مشکل مالی را در راس مشکلات خود در مسیر تجاری‌سازی طرح‌هایشان عنوان می‌کردند گویا این روزها مشکل مالی چندانی ندارند.

بله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلاتی را درنظر گرفته است که بر اساس آن به محققان شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت‌شده از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلاتی ارائه می‌شود و به غیر از این، در جدیدترین برنامه با صندوق توسعه ملی به توافق رسیده‌ایم که بر اساس این توافق مقرر شد شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی نیز با سود کمتر بازپرداخت استفاده کنند.

شرایط استفاده از این تسهیلات به چه صورت است؟

بر این اساس طرح‌های کشاورزی با ۱۰ درصد سود و طرح‌های حوزه صنعت و معدن با ۱۲ درصد سود می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند، همچنین شرایط دیگر مناطق محروم نیز برای بهره‌گیری از تسهیلات از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان لحاظ می‌شود به طوریکه آورده این شرکت‌ها در صندوق کمتر از بانک معمولی لحاظ می‌شود و دوره بازپرداخت بیشتر است.

با این وجود امسال شرکت‌های دانش‌بنیان مشکل مالی احساس نمی‌کنند؟

دلیری: بر اساس توافق با صندوق مقرر شد خط اعتباری دانش‌بنیان در ۲ بخش کشاورزی و صنعت و معدن با چند بانک دولتی و خصوصی قرارداد مستقل داشته باشد یعنی مبلغ مشخصی برای این بخش تعیین شود که امیدواری ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی در کنار صندوق نوآوری و شکوفایی تزریق شود.

در این صورت می‌توانیم منابع صندوق نوآوری و شکوفایی را به طرح های کوچک و منابع صندوق توسعه ملی را به طرح‌های بزرگ اختصاص دهیم بنابراین در سال ۹۴ مشکل منابع مالی نداریم.

یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان عدم آگاهی از روند تجاری‌سازی طرح‌ها و قوانین مربوط به آن بوده است برای رفع این مشکل هم برنامه ریزی کرده‌اید؟

حضور مشاور در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان یک ضرورت است زیرا بسیاری از این محققان حتی مسیر دریافت تسهیلات بانکی را هم نمی‌دانند و با فرایند بانکی هم آشنا نیستند و باید مشاور داشته باشند.

بر اساس توافق با صندوق توسعه ملی مقرر شده است در کنار هر یک از شرکت‌هایی که به بانک معرفی می‌شوند یک مشاور نیز قرار بگیرد تا مسیر ارائه مستندات به بانک را به محققان اعلام کند و خلاء ها در این زمینه نیز پر شود.

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا