آغاز به کار بزرگترین لیزر اشعه X اروپا

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، ، این دستگاه عظیم که روز گذشته آغاز به کار کرد، یکی از قدرتمندترین دوربین‌های ویدیویی جهان محسوب می‌شود و قابلیت فیلم‌برداری از اتم‌ها و مولکول‌های واحد و همچنین ثبت حرکات و واکنش‌های آن‌ها را در زمان تعامل با سایر اتم‌ها دارد.

این دوربین فیلم‌برداری که رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است، امکان شناسایی ابعاد جدید دنیای نانو را به صورت سه‌بعدی فراهم می‌کند.
این ابزار به زودی امکان مطالعه ساختار مولکولی ویروس‌ها و سلول‌ها را به صورت سه‌بعدی و همچنین فیلمبرداری بلادرنگ از واکنش های شیمیایی فراهم می‌کند.
سرعت و اندازه، دو مولفه کلیدی قابلیت‌های فوق‌العاده این ابزار محسوب می شوند. ابزار XFEL به لیزری مجهز است که در هر ثانیه 27 هزار بار نوردهی می‌کند و طول موج آن بین 0.005 و 4.7 نانومتر است. این لیزر بسیار درخشان است و شدت نور آن یک میلیارد بار بیش از لیزرهای استاندارد است.
این ابزار علاوه ‌بر تصویربرداری از مولکول‌ها، امکان تولید دما و فشار بسیار بالا را نیز فراهم می‌کند و در نتیجه زمینه را برای آزمایش مواد جدید در شرایط نامتعارف و حتی شبیه‌سازی شرایط محیطی جهان هستی را در ابتدای وجود آن در اختیار می‌گذارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا