میراث مادری

سرطان پستان رشد بدخیم سلول‌های سرطانی در بافت پستان است. در این بیماری، سلول‌ها به صورت کنترل نشده‌ رشد می‌کنند. سرطان پستان یکی از سرطان‌های شایع  در بین زنان است، اما این سرطان در بین مردان نیز دیده می‌شود.

در تحقیق جدیدی به سرپرستی قیصر پرمیننت که نتایج آن در مجله نشنال کنسر اینیستیتیوت منتشر شده است، مشخص شد که خطر برگشت سرطان پستان در زنانی که سابقه تغدیه با شیر مادر دارند در کل 30 درصد کمتر از سایرین است. علاوه بر این پژوهشگران دریافتند که اثر محافظتی تغذیه با شیر مادر در تومورهایی با نوع ژنتیکی خاص از جمله رایج ترین نوع سرطان پستان بسیار موثر است.

در این تحقیق تعداد 1636 زن مبتلا به سرطان پستان مورد مطالعه قرار گرفتند و پرسش‌نامه‌هایی را در مورد سابقه تغذیه با شیر مادر پرکردند و مابقی اطلاعات از بررسی جداول و پرونده‌های الکترونیک مرکز پزشکی و سلامت قیصر به دست آمد. ماریلین کوان یکی از پژوهشگران این تحقیق و دکترای مرکز تحقیقاتی قیصر پرمینانت در این باره می‌گوید: «این اولین مطالعه‌ای بود که ما به صورت آگاهانه نقش سابقه تغدیه با شیر مادر را در عود بیماری سرطان و نوع تومور مورد بررسی قرار دادیم.»

پژوهشگران در این مطالعه به نتایج مهمی در رابطه با مزایای تغدیه با شیر مادر در زنانی که به زیرگروهی از سرطان پستان نوع مجراییمبتلا بودند دست یافتند، ولی در سایر نوع‌های سرطان پستان نتایج قابل توجهی مشاهده نشد. تومورهای مجرایی نوع A شامل گیرنده‌های مثبت استروژنی در سینه هستند که معمولا بیشتر از سایر نوع‌های سرطان پستان تشخیص داده می‌شوند. این تومورها احتمالا متاسایز بوده و با هورمون درمانی قابل درمان هستند که با هورمون‌هایی مانند تاموکسیفن و مهار کننده‌های آروماتوز به طور کلی نتایج بهتری می‌دهند.

در زنانی که سابقه تغذیه با شیرمادر را دارند، علاوه بر این که پیشرفت سرطان در آنها کاهش می‌یابد، بلکه با احتمال 28 درصدی جان خود را کمتر از دست می‌دهند. فرض‌های احتمالی وجود دارد که چرا تغذیه با شیر مادر می‌تواند اثرات مفیدی در مورد مبتلایان به بیماری سرطان سینه داشته باشد. کوان بیان می‌کند: «زنانی که با شیر مادر تغذیه شده‌اند با احتمال زیادی به سرطان سینه مجرایی از نوع A که کمتر به صورت تهاجمی است مبتلا می‌شوند و تغذیه با شیر مادر ممکن است یک محیط مولکولی ایجاد نماید که باعث شود تومورها به درمان با استروژن بیشتر پاسخ دهند. ولی کاملا روشن نیست که چرا در زنانی که با شیر مادر تغذیه کرده‌اند تومورهای تهاجمی، کمتر پیشرفت می‌کنند.»

بتی جان نویسنده ارشد این مقاله و پژوهشگر مرکز تحقیقاتی قیصر بیان می‌کند: «با توجه به نتایج به دست آمده از این مطالعه احتمال می‌رود که تغذیه با شیر مادر تکامل سلول‌های مجرایی در پستان را افزایش دهد و باعث شود که آنها کمتر مستعد ابتلا به سرطان شوند یا به راحتی مواد سرطانی را دفع کنند و تومورها در آنها به کندی رشد کنند». همچنین او توضیح می‌دهد :« به طور کلی، در زنانی که 6 ماه یا بیشتر از شیر مادر تغذیه کرده‌اند احتمال ابتلا به سرطان پستان کمتر و ایمنی بدن آنها بیشتر است.»