وحدت اشاره شده در قرآن کاملا امکان پذیر است

سیناپرس: مهدی فیض، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و رئیس همایش «وحدت اسلامی، چالش ها و فرصت ها از دیدگاه قرآن» در آغاز این همایش که در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، گفت: همایش «وحدت اسلامی، چالش ها و فرصت ها از دیدگاه قرآن» با اعلام فراخوانی به منظور ارسال مقالات از سوی دانشجویان آغاز شد.

 

وی افزود: ۱۴۰ مقاله با موضوع وحدت جهان اسلام به دبیرخانه این همایش رسید و داوری این مقالات در دو مرحله صورت گرفت؛ در مرحله اول داوری تعدادی از مقالات حذف و نیمی دیگر به مرحله دوم داوری راه یافت.

 

فیض در ادامه گفت: اساتیدی از جمله؛ نکونام، معارف، پهلوان، لسانی فشارکی، شریفی و کریمی نیا مقالات رسیده به این همایش را داوری کردند.

وی افزود: داورانی که مقالات رسیده به دبیرخانه این همایش را داوری کردند سه محور اصلی؛ محتوا، روش تحقیق و شکل ظاهری و سوری از جهت ساختار و نظامی که یک مقاله علمی در سطح دانشجویی باید داشته باشد مورد داوری قرار دادند. داوری مقالات براساس سطح دانشجویی انجام شد و این مقالات با سطح مقالاتی که در نشریات بین المللی و از سوی اساتید و صاحبنظران چاپ می شوند مقایسه نشد.

رئیس همایش وحدت اسلامی، چالش ها و فرصت ها از دیدگاه قرآن در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: موضوع وحدت جهان اسلامی را باید به عنوان یک موضوع مهم و ضروری مورد توجه قرار دهیم زیرا قرآن نیز همه پیروان کتاب های آسمانی را به وحدت دعوت کرده است.

وی با اشاره به آیه ۶۴ سوره آل عمران، اظهار کرد: قرآن، در این آیه همه اهل کتب را به وحدت دعوت کرده است و البته آنچه که قرآن، مسلمانان را به آن دعوت کرده، امکان پذیر است.

فیض در ادامه گفت: زمانی که خودمان را مسلمان می نامیم وحدت برای ما باید بیش از سایر ادیان مورد توجه باشد. مسلمانان، حول محور قرآن و شخصیت پیامبر اکرم(ص) و با وجود آیینی مانند حج نباید از وحدت فاصله بگیرند و نباید به دنبال تفرقه باشند؛ تفرقه ای که از داخل جهان اسلام و تشیع دامن زده می شود.

وی با اشاره به توطئه هایی که دشمن در سوریه و عراق ایجاد کرده و سرمایه گذاری های زیادی که در این حوزه داشته است، افزود: باید خودمان را برای مقابله با این توطئه ها و تهدیدها آماده کنیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه این بخش از سخنان خود عنوان کرد: امام خمینی(ره) مقوله وحدت بین شیعه و سنی را برای نخستین بار مطرح کردند و بارها تأکید فرمودند که وحدت یک موضوع تاکتیکی نیست بلکه یک موضوع آرمانی است و در واقع پیش نیاز شکل گیری حکومت واحد جهانی است و البته ما نیز باید با همین نگاه، موضوع وحدت را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: بعد از تأکیدات امام خمینی(ره) بر اصل وحدت اسلامی بین شیعه و سنی، مقام معظم رهبری نیز ادامه دهنده جریان وحدت اسلامی بوده اند و بارها بر این موضوع تأکید داشته اند.

فیض در ادامه گفت: مقام معظم رهبری بارها در فرمایشات خود تأکید داشته اند که موضوع وحدت بسیار مهم است و هرکس در هر مذهبی خواسته و ناخواسته به اختلاف بین شیعه و سنی دامن بزند در واقع آب در آسیاب دشمن و صهیونیسم می ریزد.

وی با عنوان این مطلب که ما باید هوشیارانه در برابر توطئه های دشمنان اسلام برخورد کنیم، اضافه کرد: گاهی اوقات خواسته یا ناخواسته و با برداشت های غلط به مقوله اختلاف بین شیعه و سنی دامن می زنیم و با نیت خیر به پیکر امت اسلام دامن می زنیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در پایان گفت: دانشجویان امروز جهان اسلام، مدیران آینده ما خواهند بود و هدف ما از برگزاری این همایش آن است که ذهنیت درستی بین دانشجویان شکل بگیرد تا فردای خوب و ارزشمندی نیز در جهان اسلام شاهد باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا