روزی که کشتی پرنده ساخته شد

فردیناند آدولف آوگوست هاینریش گراف فن زپلین (به آلمانی: Ferdinand Adolf August Heinrich Graf von Zeppelin) در روز 8 ژوئیه سال ۱۸۳۸ در کنستانز آلمان به دنیا آمد. او در سال ۱۸۵۴ به خدمت ارتش ورتمبرگ درآمد و خیلی زود به سمت آجودان شاه ورتمبرگ منصوب شد. زپلین در جنگ‌های سال ۱۸۶۶ و نبرد بین «فرانکو – پروس» شرکت کرد و افتخارات بسیاری به دست آورد.

در سال ۱۸۸۵ بود که فردیناند زپلین موفق شد به عنوان نماینده ایالت در مجلس برلین عضو شود و در آن‌جا بود که توانست امتیاز نظارت بر ماشین‌های پروازی را کسب کند. سپس در سال ۱۸۹۵ اقدام به تأسیس کمپانی گراف زپلین کرد و به کمک یک مهندس مکانیک به نام «تئودور کوبر» اولین زپلین تاریخ را ساخت.

 

اولین پرواز این وسیله غول‌پیکر در روز ۲ ژوئیه سال ۱۹۰۰ بر فراز دریاچه «بودنزه» انجام شد.

از آن روز تاکنون کارخانه زپلین کارگران زیادی را به سوی خود فرا خوانده است. تندیسی از فردیناند زپلین، مخترع کشتی پرنده، به رسم یادبود در ورودی کارخانه‌اش قرار گرفته‌است. در سال ۱۹۲۹ زپلین موفق شد که دور کره زمین را با یک زپلین در طول ۱۰ روز طی کند.

کشتی‌های پرنده در ۳ دهه نخست قرن بیستم میلادی به‌عنوان یکی از پرکاربردترین وسایل حمل و نقل به مورد استفاده قرار گرفتند. در طول جنگ جهانی اول نیز، این کشتی‌ها با اهداف نظامی کاربرد زیادی داشتند.

رونق استفاده از کشتی‌های پرنده تا سال ۱۹۳۷ میلادی ادامه داشت، اما در روز 6 ماه می 1937 با بروز فاجعه هیندنبورگ، دوران طلایی استفاده از این وسیله عظیم‌الجثه به سر آمد.

در این تاریخ، کشتی پرندۀ معروف به هیندنبورگ که با نام LZ129 نیز شناخته می‌شد آتش گرفت و ۳۵ نفر از ۹۷ مسافر آن، جان خود را از دست دادند.

 کشتی پرنده هیندنبورگ، با 250 متر طول یک وسیله هوایی غول‌پیکر بود که در سال ۱۹۳۶ در آلمان ساخته شد و بعد از حادثه دلخراشی که در اثر آتش گرفتن آن رخ داد، کاربرد کشتی‌های پرنده برای همیشه محدود شد و دیگر هیچ‌وقت در پروازهای مسافرتی و تفریحی مورد استفاده قرار نگرفت.

فردیناند زپلین در تاریخ 8 مارس 1917 در حالی‌که 78 سال داشت، در شهر برلین چشم از جهان فروبست.

 

گزارش: غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا