باغ‌وحش یا جهنم حیوانات؟

سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور تنها دو باغ وحش ارم و باراجین را مطابق با شرایط استاندارد نگهداری حیوانات معرفی می‌کند و مسئولان خودشان هم به این مسأله آگاه هستند که سایر باغ وحش‌های کشور از این دو نمونه داخلی هم بسیار عقب‌تر و بی‌کیفیت‌تر هستند، تا چه رسد به مقایسه با نمونه‌های جهانی.

به گفته مدیرکل دفتر صید و شکار سازمان محیط زیست، در سال ٩٢ حدود ٦٦ باغ وحش و باغ پرندگان در کل کشور وجود داشته که ٦٠ درصد از آن‌ها فاقد مجوز بوده‌اند.

در حالی‌که سال‌ها از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر شرایط نامساعد مراکز نگهداری حیوانات در کشور می‌گذرد، مسئولان سازمان محیط‌زیست معتقدند که نباید این مراکز را تعطیل کرد چراکه جایی برای نگهداری از حیوانات این مراکز وجود ندارد. آن‌ها ادعا می‌کنند که اوضاع باغ وحش‌ها در کشور بهبود پیدا کرده و جای نگرانی نیست اما حقیقت این است که شرایط این مجموعه‌ها در مقایسه با گذشته هیچ تغییری نکرده است و با اینکه در سال‌های اخیر دستورالعمل استانداردسازی باغ‌وحش‌ها به مراکز ابلاغ شده است، بسیاری از این مراکز تا به حال حتی به شرایط استاندارد نزدیک هم نشده‌اند.

در حالی‌که باغ وحش در هر کشور می‌تواند جاذبه گردشگری مهم و ارزشمندی قلمداد شود که راه آشنایی با تنوع زیستی را در آن کشور برای گردشگران باز کند، متأسفانه در کشور ما وضعیت باغ وحش‌ها به گونه‌ای است که بازدیدکنندگان تنها با احساس درد و ناراحتی این مکان‌ها را ترک می‌کنند.

                                                     حیوانات در قفس های تنگ زجر می کشند

 

باغ وحش شیراز، جهنمی برای حیوانات است. شرایط بسیار بد بهداشتی، قفس‌های تنگ و کوچک، تغذیه نامناسب و بیماری‌های کشنده‌ای که به جان حیوانات افتاده است. در شرایطی که خرس قهوه‌ای یک گونه در معرض انقراض است و با انقراض آن، اکوسیستم دچار مشکل می‌شود، این جانور در باغ وحش شیراز در قفسی نگهداری می‌شود که آن‌قدر کوچک است که حتی جای راه رفتن هم ندارد. این حیوان از طریق خاک، بیماری‌هایی را که به او منتقل می شود دفع می‌کند اما در شرایط نگهداری‌اش در باغ وحش امکانی برای این کار ندارد.

در باغ وحش شیراز اگر شیر صاحب توله‌ای شود آن توله از بین می‌رود چراکه شیر مادر شرایط مناسبی برای نگهداری از فرزندش ندارد در صورتی‌که در طبیعت به‌راحتی از او مراقبت می‌کند.

در باغ وحش سمنان که در سال 90 راه‌اندازی شده است، بوی تعفن به مشام می‌رسد. بهداشت و تغذیه فاجعه‌بار حیوانات این باغ وحش، ناامیدکننده است. یکی از مسئولان این مرکز می‌گوید که نگهداری و مراقبت صحیح حیوانات این باغ وحش، ماهانه دو تا سه میلیون تومان هزینه دارد که این مبلغ از طرف سازمان حفاظت از محیط‌زیست تأمین نمی‌شود.

در باغ وحش بابلسر هم داستان غم‌انگیزی در جریان است. این باغ وحش چند وقت پیش درپی انتشار گزارشی از وضعیت نگهداری نامناسب خرس‌ها تعطیل شد اما پس از مدتی و بدون ایجاد تغییرات اصلاحی خاصی دوباره شروع به کار کرد.

                                              شرایط دردناک زندگی خرس قهوه ای بابلسر

 

در این باغ وحش وضعیت حیوانات تا جایی اسف‌بار است که شیر به‌عنوان یک حیوان گوشت‌خوار به خاطر فشار گرسنگی علف می‌خورد و شب‌ها از شدت گرسنگی فریاد می‌کشد و خواب مردم آن منطقه را آشفته می‌کند!

شترهای این باغ وحش تبدیل به پوست و استخوان شده‌اند و غازها و اردک‌ها با آب و گل شکم خود را سیر می‌کنند.

در باغ وحش کاسیت خرم‌آباد با وجود تعداد زیاد حیوانات گوشت‌خوار، هیچ نظارت دامپزشکی وجود ندارد و حیوانات در رنج و عذاب به سر می‌برند. دو سال پیش در این باغ وحش دو گوزن زرد ایرانی مردند، یکی در اثر مارگزیدگی و دیگری به‌دلیل بارداری! اما با گذشت دو سال از این اتفاق تلخ، هنوز هیچ اقدامی در جهت استانداردسازی این باغ وحش صورت نگرفته است.

این وضعیت دردناک و تأسف‌بار در باغ وحش‌های ایران زمانی به سامان می‌رسد که یک قانون حمایتگر برای این مراکز تصویب و اجرا شود، در غیر این صورت همچنان شاهد درد کشیدن حیات وحش مظلوم کشورمان خواهیم بود.

 

گزارش: غزال غضنفری

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا