رتبه 15 جهانی ایران درعلوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، دکتر امیرعلی حمیدیه امروز چهارشنبه در آیین افتتاح هجدهمین کنگره بین المللی پزشکی تولیدمثل و سیزدهمین کنگره سلول های بنیادی و فناوری رویان افزود: ایران تا سال ٢٠٢٠ به فن آوری مهندسی بافت نوین و تولید اندام های مینیاتوری برای غربالگری داروهای گرانقیمت ولی هدفمند دست می یابد.

وی با اشاره به توسعه فعالیت های علمی طی سال های قبل اظهار کرد: مقالات علمی ایران در زمینه پزشکی بازشناختی و سلول های بنیادی در پایگاه اطلاع رسانی اسکوپوس از 155 مقاله در سال 2007 به 647 مقاله در سال 2017 افزایش یافته است.
حمیدیه افزود: همچنین ایران تا سال 2016 در مورد مقالات مرتبط با این موضوع در آی اس آی/ ISI رتبه 20 و بر اساس آمار مقالات منتشرشده فقط در سال 2016 تنهایی رتبه 15 را در جهان دارد.
وی به رتبه ایران در منطقه در زمینه مقالات علمی سلول های بنیادی نیز اشاره کرد و افزود: در مورد مقالات این موضوع در آی اس آی رتبه دوم و در مورد مقالات علمی به طور کلی رتبه اول را دارد.
دبیرستاد سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آزمایش های بالینی سلول های بنیادی را 2 هزار و 266 آزمایش برشمرد و ادامه داد: بیماران حاضر در این بیماری ها مراحل مختلف را می گذرانند و 51 مورد به پایان رسیده است‌.
وی گفت: دولت و جامعه علمی در زمینه سلول های بنیادی به شدت فعال هستند و اکنون 44 مرکز تحقیقاتی و گروه های دانشگاهی در این زمینه کار می کنند.
حمیدیه اظهار کرد: 16 مرکز اهدای سلول های بنیادی خون ساز /HSCT و 3 بانک‌ خون بندناف در کشور وجود دارد.
به گفته وی سه موسسه مهم غیر از رویان در زمینه سلول های بنیادی در شیراز، تبریز و تهران تاسیس شده و ایجاد مزرعه حیوانات در کرمان برای تولید حیوانات آزمایشگاهی تحقیقات بیشتر برای دانشجویان این حوزه را آسان تر کرده است.
وی یادآور شد: مراکز تحقیقاتی برای دانشجویان در کرج، کرمان، شیراز تاسیس شده و برای ایجاد دو مرکز در بوشهر و تبریز برنامه ریزی کرده ایم.
هجدهمین کنگره بین المللی پزشکی تولید مثل رویان با حضور جمعی از محققان داخلی و خارجی از امروز تا جمعه در سالن همایش برج میلاد برقرار است.
به گفته دبیر علمی این رویداد 239 طرح تحقیقاتی از 45 کشور دنیا به دبیرخانه کنگره ارسال شده که پنج طرح به عنوان طرح های برگزیده انتخاب شده اند.
افزایش همکاری های علمی دانشجویان دوره دکترای با افراد صاحب نام، توسعه طرح های مشترک و بیان آخرین یافته های علمی در این حوزه از اهداف این رویداد علمی است. همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی، نمایشگاهی از آخرین دستاوردهای آزمایشگاهی این حوزه از دیگر فعالیت های همزمان با هیجدهمین کنگره پزشکی تولیدمثل و سیزدهمین کنگره سلول های بنیادی و فناوری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا