رمزگشایی کامل از ژنوم‌های دی‌ان‌ای ماموت

به گزارش ایسنا، ماموت‌های پشمالو حدود 700 هزار سال قبل، نخست در سیبری ظاهر شده و سپس در سراسر شرق اروپا و شمال آمریکا گسترش پیدا کردند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ماموت‌ها در دو مقطع، حدود 280 هزار سال و بار دیگر در 12 هزار سال قبل با مشکل کاهش جمعیت مواجه شدند که در نهایت جمعیت این گونه به کمتر از یک هزار ماموت کاهش پیدا کرد. آخرین جمعیت ماموت‌های پشمالو پیش از انقراض کامل نیز در سیبری زندگی می‌کردند.

محققان بدنبال انجام آزمایش‌ها و دستیابی به شواهدی هستند که می‌تواند به بازگرداندن این حیوانات منقرض‌شده به حیات کمک کند. در سال 2008 محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا موفق به استخراج یک رشته کامل دی‌ان‌ای نوکلئیک از یک نمونه منجمد ماموت شدند.

اما دستاورد گروهی از متخصصان ژنتیک دانشکده پزشکی هاروارد، نخستین استخراج کامل ژنوم نوکلئیک است که این نتایج، بینش جدیدی درخصوص چگونگی انقراض ماموت‌ها در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

با این حال، حتی باوجود این دستورالعمل ژنتیکی کامل برای تولید ماموت پشمالو، بسیاری از دانشمندان تردید دارند که بازتولید یک گونه ماموت از لحاظ فنی یا اخلاقی در حال حاضر قابل اجرا باشد.

نتایج این تحقیق در مجله Current Biology منتشر شد.