80 درصد آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع کشور عامل انسانی دارد

سینا پرس: سرهنگ قاسم سبزعلی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به آتش سوزی اخیر در پارک ملی استان گلستان و همکاری همه دستگاه های مربوطه و تشکل های مردم نهاد برای اطفای حریق به وجود آمده، گفت: بر اساس گزارش های ارسالی، 80 درصد آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع کشور، عامل انسانی دارد خصوصا در این منطقه که علاوه بر بحث گردشگری، متاسفانه شکارچیان غیرمجاز یا در اثر کم توجهی و یا عمدا برای زدن شکار حریقی ایجاد می کنند که البته سازمان حفاظت از محیط زیست شدیدا پیگیر این موضوع است تا عوامل را شناسایی و به مجازات برساند.

سبزعلی افزود: خوشبختانه عمده حریقی که در سطح کشور اتفاق می افتد در علفزارها یا مناطق مرتعی است و کمترین آمار مربوط به جنگل است. اما با توجه به افزایش دما در سطح کشور و خشک شدن پوشش گیاهی و مستعد بودن آنها برای حریق، این موضوع اجتناب ناپذیر است.

عمده حریق ما در سطح کشور در حاشیه شهرها و روستاها و جاده ها اتفاق می افتد که از اینها شروع می شود و به اعماق جنگل ها و مراتع کشیده می شود. البته تعاملاتی با سازمان بحران کشور، هلال احمر و نیروی انتظامی انجام دادیم تا بتوانیم از سیستم هوابردی و بالگردهای آنها هم در بحث انتقال آب و هم در بحث هلی برد نیروها برای انجام اقدامات موثر در این زمینه استفاده کنیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: هدف گذاری ما در سطح سازمان، افزایش پایگاه های اطفای حریق است. همچنین به دنبال افزایش مقدورات مان در بحث تجهیزات اطفا حریق و جذب اعتبارات لازم هستیم و این موضوع باید به صورت کلان در سطح کشور ساماندهی شود.

وی در ادامه اظهار داشت: استدعای من از مردم شریف و فهیم مان این است که اول از همه در جهت حفاظت از خودشان از ایجاد حریق در جنگل ها و مراتع پرهیز کنند چون اگر حریقی اتفاق بیفتد خصوصا در مراتع، خود اینها هم دچار آسیب می شوند و گزارشاتی داشتیم که خود کسانی که حریق را ایجاد کرده اند سریعا خانواده شان دچار آسیب شده اند.

سبزعلی افزود: با توجه به نوع اقلیم کشورمان و واقع شدن آن در خط استوایی، خشک بودن آب و هوای کشور و تجدید شدن این وضعیت اقلیمی و زیست محیطی که زمان زیادی را به خودش اختصاص می دهد و نیز با توجه به مشکلاتی که در بحث ریزگردها و وضعیت نامساعد آب و هوایی داریم، از همگان می خواهم که جنگل ها و مرتع های کشور را از بین نبرند. اینها متعلق به تمامی نسل هاست و وظیفه داریم که اینها را هم برای خودمان و هم نسل بعدی حفظ کنیم. تا آنجا که می توانیم دقت کنیم که در مراتع خشک حریق ایجاد نکنیم. حتی انداختن یک ته سیگار می تواند وسعت زیادی از جنگل و مرتع کشور را از بین ببرد. از کشاورزان استدعا داریم در روستاهای مجاور جنگل ها و مراتع، در موقع آتش زدن «پس چر»ها برای آماده کردن اراضی زراعی برای کشت تازه، خیلی مراقب باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا