از شایعه تا واقعیت صدای عجیب آسمان آستارا

 در بسیاری از شبکه های مجازی و رسانه های اینترنتی، ویدئویی منتسب به روستای دربند آستارا منتشر شد که در آن صداهایی عجیب و غیر عادی از آسمان شنیده می شد. به سرعت و پس از انتشار وسیع این ویدئو، نظرات و تحلیل های مختلف و البته غیرکارشناسانه ای از سوی افراد مختلف مطرح شده و برخی این صداها را به موجودات فضائی و فرازمینی نسبت داده، گروهی آن را مربوط به فعالیت های جاسوسی آمریکا و حتی روسیه دانسته و برخی نیز اعلام کردند احتمال دارد این صداها مربوط به سیستم کنترل آب و هوا و عوامل طبیعی ایالات متحده آمریکا است که با نام هارپ شهرت داشته و میزان شایعات درباره آن بیشتر از مطالب واقعی است. بر اساس شایعه فوق در این طرح، از یک ایستگاه زمینی، امواجی به جو یونسفر زمین تابانده شده و این امواج پس از برخورد با این لایه از جو، دوباره به زمین بازمیگردد.

قطعا تا اعلام نظر مسئولان رسمی نمی توان به طور دقیق درباره این ویدئو نظر داد اما مقایسه و بررسی این ویدئو که به روستای دربند آستارا نسبت داده شده با یکی از ویدئوهای قدیمی در شبکه اینترنت نشان می دهد که صدای این ویدئوی قدیمی کپی شده و دقیقا روی ویدئوی ایرانی گذاشته شده و و نوع صداها و ترتیب و ردیف ان ها دقیقا مشابه ویدئویی قدیمی است که احتمالا مربوط به کانادا است که صحت خود ویدئوی اصلی نیز زیر سوال است.

دقیقا مشابه شرایط داغ هر شایعه ای دیگر، در این مورد نیز نقل قول های بی اساس و اعلام نظرهای کارشناسی منتسب به افراد مختلف به سرعت منتشر شده و در همین زمان شایعه ای مبنی بر اعلام رسمی ناسا درباره این پدیده در شبکه های اجتماعی اعلام شد که این صدا ها را عادی تلقی کرده بود. گروهی نیز اعلام کردند این  صدا‌ها ممکن است حاصل موج‌هایی الکترومغناطیسی از سوی اورورا باشند. در توضیح این موضوع نیز عنوان شده بود که اورورا نوری طبیعی است که بیشتر در آسمان قطب شمال یا جنوب دیده می‌شود.

البته در این میان عجیب و تا حدی ترسناک بودن پدیده فوق از یکسو و نبودن اطلاعات درباره آن از سوی دیگر سبب شده بود تا شاهد این تحلیل های متناقض بوده و این مساله زمانی جالب تر می شود که به نظر می رسد شنیده شدن این صداها مربوط به چند سال اخیر است و قبل از آن چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

این موج تحلیل های غیر کارشناسانه همچنان ادامه داشته و حتی در یکی از شبکه های تلگرامی به نقل از ناسا اعلام شد که ایجاد این صدا به علت برخورد ابرها در ارتفاع های زیاد است که به علت تماس امواج و الکترون ها و فوتون های رسیده از خورشید که در میدان مغناطیسی زمین اسیر میشوند و باعث افزایش فشار میشود. هرچند باز هم این سوال مطرح است که چرا قبلا چنین صدایی شنیده نمیشده است.

برای بررسی دقیق تر این موضوع  به بررسی در اینترنت پرداخته و در نخستین جستجوی انگلیسی مشخص شد که این ویدئو هم دقیقا مشابه بسیاری از شایعات دیگر اینترنتی سالها در گوشه و کنار جهان مطرح شده و هم اکنون از ایران سردر آورده است. در وبسایت techtimes.com به تاریخ 19 می سال 2015 میلادی یعنی حدود دو سال پیش گزارشی از شنیده شدن صداهای مشابهی در استرالیا، کانادا و ایالات متحده امریکا منتشر شده است که با مراجعه به یوتیوب می توان ویدئو های مرتبط با آن را که از سوی فردی به نام Kimberly Wookey از کانادا آپلود شده است را مشاهده کرد. وی در توضیح این ویدئو نوشته است که این برای دومین بار است که من تجربه شنیدن این صداهای عجیب را دارم.، نخستین آن ها در 19 ژوئن سال 2013 رخ داده بود.

در وبسایت techtimes به نقل از کارشناسان ناسا عنوان شده است که این صداها احتمالا صدای پس زمینه سیاره ما یا “background noise” of the Earth. است. در ادامه این یادداشت به نقل از سخنگوی ناسا عنوان شده است که اگر انسان به جای گوش از آنتن استفاده می کرد، شنیدن این صداها عجیب نبوده و همواره صداهای مشابهی را می شنیدیم. این صداها در حقیقت امواج طبیعی رادیوئی زمین محسوب می شوند که موضوع جدیدی نیست و همواره این امواج وجود داشته و در برخی مواقع قابل شنیدن هستند.

از سوی دیگر هافینگتون پست huffingtonpost نیز در گزارشی به بررسی این صداها و ویدئو های مشابه در سال 2012 پرداخته و آن را از اساس جعلی و نتیجه شوخی و ساخت ویدئوهایی با هدف فریب دادن مردم اعلام کرده است.

البته قطعا تا اعلام نظر مسئولان رسمی نمی توان به طور دقیق درباره این ویدئو نظر داد اما مقایسه و بررسی این ویدئو که به روستای دربند آستارا نسبت داده شده با یکی از ویدئوهای قدیمی در شبکه اینترنت نشان می دهد که صدای این ویدئوی قدیمی کپی شده و دقیقا روی ویدئوی ایرانی گذاشته شده و و نوع صداها و ترتیب و ردیف ان ها دقیقا مشابه ویدئویی قدیمی است که احتمالا مربوط به کانادا است که صحت خود ویدئوی اصلی نیز زیر سوال است. با این حساب می توان احتمال داد که ویدئوی مربوط به ایران نتیجه یک شوخی و شایعه اینترنتی بوده و صدای آن از ویدئوی دیگری کپی شده است. در زیر می توانید ویدئوی اصلی که مربوط به سال ها پیش است و شایعه فوق بر مبنای آن شکل گرفته را مشاهده کنید.

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. هیچ ربطی به بیگانگان فضایی نداره درفضا سکوت مطلق حاکم است صدا مربوط به یک علت زمینی یاانسانی میباشد وشاید هم دلایل جغرافیایی

  2. باباجان چراازتحقیق بیزارییدبرویدهمان روستاازمردمش سوال کنید اگرهم حوصله اش نداریدبگیدشایع هست ماست مالی کنیدبره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا