تاثیر فرودگاه ها بر نابودی آب های زیر زمینی

آب های زیرزمینی در نزدیکی باند فرودگاه اسلو در نروژ، فاقد اکسیژن بوده و خاک در آنجا در حال ریزش است . با توجه به تحقیقات جدید ، در حال حاضر این شرایط به احتمال زیاد در هر نقطه سردی که سطح باند هواپیما ها را از برف و یخ پاک می کنند ، وجود خواهد داشت .

تپه های برفی که در فصل زمستان ذوب شده و وارد خاک می شوند باعث می شود تا تمام آلاینده ها را که در طول فصل زمستان به خود گرفته وارد خاک سازد . در امتداد لبه های باندهای فرودگاه ها ، تپه های برف ذوب شده حاوی مواد شیمیایی همچون پروپیلن گلیکول (propylene glycol)، فرمت پتاسیم (potassium formate) وغیره هستند که عامل یخ زدایی را سبب می شوند .

پژوهش های جدیدی را که پژوهشگران آلمانی در این رابطه انجام دادند ، نشان می دهد این آلاینده ها باعث کاهش میزان اکسیژن در آب های زیرزمینی شده و فرسایش خاک را ایجاد می کنند .

دانشمندان دانشگاه ینا (University of Jena) واقع در ایالت تورینگن آلمان اظهار داشتند : خاک در فیلتر کردن مواد زائد آب ، از جمله مواد شیمیایی یخ زداها به خوبی عمل می کند . اما میکروارگانیسم ها که موجب شکسته شدن مواد شیمیایی مهاجم می شوند باید برای پاکسازی این ضد یخ ها بیشتر تلاش کنند و این مساله باعث می شود تا اکسیژن بیشتری از آب های زیر زمینی بگیرند .

هایدی لیسنر (Heidi Lissner) از دانشمندان زمین شناسی دانشگاه ینا در یک مصاحبه مطبوعاتی چنین توضیح می دهد : " بیشتر این مواد برای متابولیسمشان نیازمند اکسیژن بیشتر هستند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند . "

هایدی لیسنر و همکارانش به مساله کمبود اکسیژن آب اشاره می کنند و معتقد هستند که این فقدان اکسیژن آب های زیر زمینی باعث می شود تا موادی مانند آهن و منگنز که به ثبات ساختار خاک کمک می کنند ، به اکسید آهن و اکسید منگنز تبدیل شوند .

نمونه برداری و آزمایش های خاک و آب از این مناطق توسط دانشمندان ثابت می کند که آلاینده های ذوب برف و یخ نه تنها باعث کاهش اکسیژن آب های زیر زمینی می شوند بلکه کیفیت خاک آن منطقه را نیز از بین می برند .

پژوهشگران معتقد هستند که این مساله فقط برای آب های زیر زمینی و خاک فرودگاه اسلو در نروژ اتفاق نمی افتد و می توان گفت که ایجاد این مشکل برای هر فرودگاهی با شرایط آب و هوایی سرد دارای برف امکان پذیر است .

دکتر مارکوس وریر (Markus Wehrer) از متخصصان آب شناس دانشگاه ینا در این رابطه می گوید: مواد شیمیایی یخ زدای هواپیماها که در فرودگاه ها استفاده می شود ، در هر فرودگاهی که در زمستان برف و یخ سطح ان را می پوشاند ، وجود دارد .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علوم زیست محیطی و تحقیقات آلودگی (Environmental Science and Pollution Research) به چاپ رسیده است .