فرهنگ، اساس فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، سهیل دادخواه در سومین جلسه شورای اداری استان هرمزگان که با حضور سرپرست وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه آقای هاشمی (سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) از همکاران سابق ما در جهاد دانشگاهی بوده و اشراف کاملی به فعالیت‌های این نهاد دارد، به تشریح فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان پرداخت و اظهار کرد: کار جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس تا به امروز الگوسازی توان کشور در توسعه فرهنگی، آموزشی و به‌ویژه توسعه علمی و فناورانه و تجاری‌سازی آن تا ایجاد ثروت بوده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه فرهنگی عامل پیشرفت تمامی عرصه‌های کشور است، افزود: کار ما در جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس تا به امروز الگوسازی توان کشور در توسعه فرهنگی، آموزشی و به‌ویژه توسعه علمی و فناورانه و تجاری‌سازی آن تا ایجاد ثروت بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان با بیان اینکه در جهاد دانشگاهی وضعیت مطلوب و آرمانی برای فعالیت‌های فرهنگی توصیف کرده‌ایم، عنوان کرد: تعریف توسعه فرهنگ جهادی در تقابل علم، ایمان و فرهنگ که بارها نیز مورد تأکید مقام معظم رهبری قرارگرفته است، یکی از مهم‌ترین راهکارها در این زمینه جذب نیروهای جوان نخبه در حوزه معاونت فرهنگی با بهره‌گیری از تمام راهکارهای لازم به همین منظور است.

دادخواه خاطرنشان کرد: کیفی سازی فعالیت‌های فرهنگی با محوریت تقویت مهارت‌های گفتگو و مدارا در بین دانشجویان، تقویت تعامل ملی و استانی در عرصه‌های فرهنگی، دانشگاهی و نیز بهبود کیفیت ارتباط مراکز فرهنگی جهاد دانشگاهی با دانشجویان استان به‌عنوان مهم‌ترین راهبرد فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی است.

وی در خصوص توسعه فعالیت‌های قرآنی این جهاد، ابراز کرد: توسعه و تعمیق فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی را در سرفصل فعالیت‌های خود قرار داده و بر اجرای آن تأکید داریم چراکه  این موضوع با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری باید در اولویت برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی به‌ویژه نهادهای فرهنگی باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان در خصوص فعالیت‌های رسانه‌ای جهاد دانشگاهی بیان کرد: توسعه و کیفیت‌بخشی در صدر فعالیت‌های رسانه‌ای جهاد دانشگاهی قرار دارد؛ تقویت ساختارهای مطالعاتی و استفاده از مراکز رصد فرهنگی در مجموعه جهاد دانشگاهی ازجمله ایسنا، ایکنا، ایسپا و همچنین شبکه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی در توسعه مناسب فرهنگی و جذب نیروهای جوان نخبه در مجموعه معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی بسیار مهم هستند.

دادخواه با اشاره به فعالیت‌های خبرگزاری ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، اضافه کرد: جهاد دانشگاهی هرمزگان تلاش دارد که با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم زمینه‌ کیفی بخشی اخبار را با جذب دانشجویان و افراد نخبه درزمینهٔ‌های گوناگون فراهم کند تا بتواند در مسیر برقراری و استحکام هرچه بیشتر ارتباط مردم و مسئولین نقش پررنگ‌تری ایفا کند.

وی با بیان اینکه افکار سنجی منظم و پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی خویش‌فرمایی متناسب با اولویت‌های استان توسعه می‌یابد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یک دستگاه پژوهشگر در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی است و باید این جایگاه را در سطح استان تقویت کند چراکه ظرفیت‌های لازم برای نقش‌آفرینی بیشتر و اثرگذاری افزون‌تر در این زمینه وجود دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان خاطرنشان کرد: از مشارکت بخش خصوصی و دستگاه‌های اقتصادی و صنعتی در طراحی و اجرای مشترک برنامه‌های فرهنگی استقبال می‌کنیم و همکاری با دستگاه‌های عظیم اقتصادی و صنعتی در طراحی و اجرای برنامه‌ها و تأمین نیازهای فرهنگی آن‌ها را با جدیت دنبال می‌کنیم.

دادخواه با اشاره به اینکه فرهنگ، اساس فعالیت‌های جهاد دانشگاهی است، تصریح کرد: شعار و مأموریت حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی، کمک به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تلاش برای پیشرفت کشور و ایجاد جامعه‌ای متفکر، دین‌مدار، اخلاق‌گرا، قانون محور با حضور مؤثر دانشگاهیان قرار داده است و تنها راه اجرایی شدن آن را از طریق گسترش و تعمیق شناخت ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و امام راحل و رهبر معظم انقلاب است.

وی در پایان با بیان اینکه برگزاری مسابقه ملی مناظره در سطح کشور توانست نقطه عطفی در زمینهٔ مشارکت دانشجویان در بیان مشکلات و نقاط قوت و ضعف امور کشور باشد، اضافه کرد: سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با هدف جذب دانشجویان و مشارکت آن‌ها در اجرای فعالیت‌های مرتبط توانسته فرهنگ مطالبه گری را در بین آن‌ها افزایش دهد که برگزاری تریبون‌های آزاد دانشجویی در دانشگاه‌های استان نمونه عینی آن بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا