این تراشه رایانه ای بو می کشد!

به گزارش سیناپرس به نقل ازمهر، دانشمند نیجریه ای یک تراشه رایانه ای را مبتنی بر اعصاب موش ساخته که قابلیت تشخیص بوی مواد منفجره را دارد.

می توان این دستگاه را در مغز روبات های آینده کار گذاشت و به آنها شناسایی خطر به وسیله بو را آموزش داد. به این ترتیب روبات های مذکور را می توان جایگزین نیروهای امنیتی فعلی فرودگاه ها کرد.

این دستگاه به نام Koniku Kore نخستین روبات در جهان است که می تواند نفس و هوا را بو بکشد. به عبارت دیگر می تواند مواد شیمیایی و منفجره یا حتی بیماری هایی مانند سرطان را ردیابی کند.

اوشیرنویا آگابی یک متخصص اعصاب نیجریه ای این ابر رایانه را ساخته است. به گفته او این دستگاه قدرت شبیه سازی ۲۰۴ عصب مغزی را دارد.

او با  کمک گروهی از دانشمندان حوزه های ژنتیک، فیزیکدانان، مهندسان زیستی و زیست شناسان مولکولی به جای تقلید از عصب، سلول های معمولی عصبی را به کار گرفتند. البته فرایند ساخت آن به عهده استارت آپی در سیلیکون ولی به نام Koniku بوده است. دستگاه مذکور در کنفرانس جهانی TEDGlobal در تانزانیا از این دستگاه رونمایی شده است.

البته او تصویری از دستگاه منتشر نکرده و توضیحات بیشتری نیز درباره آن ارائه نمی کند.

آگابی دراین باره می گوید: برندهای بزرگ از جمله شرکت های مهم صنعت سفر با این استارت آپ قرار داد بسته اند.