تشخیص ساده بیماری‌ها در مناطق دورافتاده با پلت‌فرم حسگر زیستی

به گزارش ایسنا، این سیستم در زمان ترکیب با تلفن‌همراه می‌تواند بطور بالقوه برای تشخیص بیماری‌ها در مناطق دورافتاده هر نقطه از جهان مورد استفاده قرار بگیرد.

 

روش کار این سیستم شبیه آزمایش استاندارد PH است. بیماران یک قطره از خون انگشت خود یا بزاقشان را روی غشای پلاستیکی کوچکی قرار می‌دهند که یک تکه پلاستیک سلولزی روی آن وجود دارد. اگر نوع خاصی از ویروس (مانند اچ‌آی‌وی) یا باکتری (مانند ای‌کولای و استافیلوکوکوس اورئوس) که این غشا برای شناسایی آن‌ها طراحی شده، در نمونه وجود داشته باشد، رنگ آن به آبی تغییر خواهد کرد.

 

بیمار سپس می‌تواند با دوربین تلفن‌همراه خود، تصویری از غشا را ثبت کرده و آن را برای بررسی بیشتر به پزشکان در هر نقطه از جهان ارسال کند. از این فناوری می‌توان در کشورهای توسعه‌یافته، همچنین در کشورهای در حال‌توسعه که دسترسی به مراکز و تجهیزات پزشکی ندارند، استفاده کرد.

 

از آنجایی که ساخت این دستگاه ارزان و ساده بوده و همچنین غشاها را می‌توان پس از استفاده بسادگی سوزاند، این ابزار در طولانی‌مدت می‌تواند تاثیر بسزایی در تشخیص و نظارت بر بیماری‌ها عفونی در سراسر جهان، بویژه در کشورهای کم‌درآمد داشته باشد.

 

به گفته سازندگان، این ایده در نهایت به بخشی از روال منظم نظارت بر سلامت افراد تبدیل خواهد شد و همچنین به دلیل سادگی و ارزان بودن ساخت آن، می‌تواند کاربردهایی در تولید دارو، ایمنی غذا، نظارت زیستی و دامپزشکی داشته باشد.

 

جزئیات این دستاورد در مجله Nature Scientific Reports منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا