درس آموزنده آمازون برای کسب و کارهای کوچک

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، شرکت آمازون با سرعت مناسبی رشد خود را شروع کرد و ادامه داد و اکنون به بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین جهان تبدیل شده است. این شرکت امروزه با خریدهای بزرگ تجاری مانند Whole Foods و پروژه‌های بلندپروازانه‌ی مدرن شناخته می‌شود. نکته‌ای که عموم مردم و دیگر کارآفرینان از توجه به آن غافل هستند، رفتار و روشی است که آمازون را به این موفقیت رسانده است.

چالش اصلی که کسب‌وکارهای کوچک امروزه با آن مواجه هستند و آمازون به‌خوبی توانسته است آن را حل کند، داده‌های مشتریان است. استارتاپ‌ها بر اساس روابط با مشتری‌ها تأسیس می‌شوند. کارآفرینان می‌دانند که موفقیت آن‌ها بسته به خدمات خوبی است که بتوانند به مدت طولانی به مشتریان ارائه دهند. آن‌ها بهتر از هر کسی باید مشتری‌ها را بشناسند و راه‌های برطرف کردن نیازهای آن‌ها را شناسایی کنند.

واقعیت این است که آمازون به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان، بهتر از هر کسی رفتار مردم و مشتریان را می‌شناسد. این شرکت می‌داند که خریداران قبل، در حین و بعد از خرید، چه چیزهایی را مد نظر دارند. غول تجارت الکترونیک به‌خوبی می‌داند که دفعه‌ی بعد چه چیزی را به مشتری مورد نظر پیشنهاد دهد. همین تکنیک باعث شده است که نرخ تبدیل بازدیدکننده به خریدار در این فروشگاه بسیار بالا باشد.

تا چند وقت اخیر، سلطه‌ی آمازون تنها کسب‌وکارهای سنتی و آن‌هایی را که به‌تازگی به تجارت الکترونیک وارد شده بودند تحت تأثیر قرار می‌داد؛ اما این شرکت در حال انتقال سلطه‌ی آنلاین خود به دنیای آفلاین است. خرید شرکت Whole Foods، کتاب‌فروشی‌های آفلاین و مکان‌هایی برای تحویل خریدهای آنلاین مشتریان، نمونه‌هایی از این انتقال هستند. حتی سرویس پرایم این شرکت نیز کم‌کم به سمت دنیای آفلاین می‌رود. تحویل ۲ ساعته‌ی این سرویس کم‌کم به‌گونه‌ای خواهد بود که تنها محصولات موجود در انبارهای نزدیک با این سرعت تحویل داده می‌شوند. نکته‌ی مهم این است که آمازون می‌داند چه محصولی را چه موقع و در چه انباری ذخیره کند تا بتواند نیازهای مشتری‌های ویژه‌ی سرویس پرایم را به‌خوبی برطرف کند.

 most common and dangerous ecommerce mistakes

آمازون اطلاعات لازم را برای پیروزی در بازار سنتی نیز دارد. با اطلاعاتی که این شرکت از فروش‌های آنلاین خود و آنالیز رفتار مشتریان کسب کرده است، به‌خوبی می‌داند که هر مشتری چه زمانی چه چیزی را از چه مکانی خرید خواهد کرد. مانند تجارت آنلاین، آمازون در دنیای آفلاین نیز می‌تواند با توجه به تاریخچه‌ی خرید، تاریخچه‌ی مرور وب، نظرات، محصولات مورد علاقه و دیگر اطلاعات، محصول مورد نظر شما را تأمین کند. علاوه بر آن، حتی اگر محصول در فروشگاه آفلاین وجود نداشته باشد، اگر عضو سرویس پرایم باشید می‌‌توانید آن را ظرف ۴۸ ساعت و با تحویل رایگان خریداری کنید.

امکانات و قابلیت‌های گفته‌شده این ترس را برای خرده‌فروشی‌های کوچک و محلی به وجود می‌آورد که چگونه و با چقدر داده و اطلاعات از مشتریان می‌توانند با آمازون رقابت کنند؟

فروشگاه‌های کوچک خارجی به این نکته رسیده‌اند که با استفاده از پلتفرم آمازون می‌توانند از اطلاعات آن استفاده کنند و محصولات خود را در این فروشگاه بزرگ بفروشند. آن‌ها با عضویت در آمازون و عرضه‌ی محصولات، به‌خوبی می‌توانند از امکاناتی که این فروشگاه در زمینه‌ی اطلاعات مشتری فراهم کرده است، استفاده کنند.

فروشگاه‌های بزرگ ایرانی نیز مدتی است که امکان فروش محصولات را برای کسب‌وکارهای کوچک فراهم کرده‌اند. اگرچه امکانات فروشگاه‌های آنلاین ایرانی و تحلیل آن‌ها از مشتریان به‌اندازه‌ی آمازون دقیق و حرفه‌ای نیست؛ اما همکاری با این سرویس‌ها می‌تواند برای کسب‌وکارهایی که قصد دارند به‌تازگی وارد بازار خرید و فروش آنلاین شود، شروع مناسبی باشد. علاوه بر آن، استفاده از آمار بالای مشتریان این فروشگاه‌ها نیز به کارآفرینان تازه‌کار امکان معرفی محصولات را به تعداد بیشتری مشتری می‌دهد.

در نهایت نکته‌ای که هر استارتاپی باید به‌خوبی به آن توجه کند، شناخت مشتریان، دریافت داده از آن‌ها و استفاده از این داده‌ها برای افزایش وفاداری مشتریان است. ابزارهای تحلیلی زیادی برای دریافت داده از مشتریان برای وب‌سایت‌ها طراحی شده است که کار را برای استارتاپ‌های آنلاین ساده می‌کند. برای کسب‌وکارهای آفلاین نیز حفظ ارتباط مستمر با مشتری، تلاش برای ایجاد روابط دوطرفه و احترام به نظرات و عقاید آن‌ها، راهکارهایی هستند که در دریافت داده‌های بیشتر به کمک صاحبان کسب و کار می‌آیند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا