امروز فضاپیمای مسنجر به سطح عطارد برخورد می‌کند

«مسنجر» نام یکی از پیشرفته ‏ترین فضاپیماهای ناسا است که تاکنون اطلاعات زیادی را در مورد وجود یخ و سایر ترکیبات در این سیاره در اختیار دانشمندان قرار داده است.

این فضاپیما چهارسال است که به دور سیاره عطارد می ‏چرخد و با توجه به داده ‏های به دست آمده از ابزارهای کنترل کننده فضاپیما، از دست دادن سوخت و کاهش ارتفاع باعث خواهد شد که فضاپیما امروز پنجشنبه 10 اردیبهشت (30 آوریل) طبق برنامه ریزی‏‏ های انجام شده به ماموریت خود پایان دهد و بر سطح عطارد سقوط کند.

چون فضاپیما از پشت سیاره عبور می‏ کند در لحظه سقوط از دید زمین خارج خواهد شد. برخورد فضاپیما با سیاره عطارد با سرعت 14040 کیلومتر در ساعت حفره بسیار بزرگی ایجاد خواهد کرد که قطر آن در حدود 16 متر خواهد بود و به عنوان یک نقطه مرجع برای مطالعات بعدی فضاپیمای اروپایی با نام «بِپی کُلمبو» که سال 1403 شمسی/ 2024 میلادی به مدار این سیاره می‏ رسد، در نظر گرفته خواهد شد.

حفره عظیم ایجاد شده در اثر برخورد مسنجر با سطح عطارد به دانشمندان در درک و جمع آوری اطلاعات در مورد فرآیندهای فرسایش خاک بر اثر تغییرات سریع آب و هوا و پارامترهای جوی کمک می‏کند و در حقیقت یکی از اهداف عمده فضاپیمای مسنجر محسوب می‏ شود.