گوش داخلی گورخرماهی، برنده نخست رقابت فیلمبرداری علمی نیکون

به گزارش ایسنا، دکتر «کاریانا موزوپاپا» و «جیم سووگر» از موسسه تحقیقات زیست‌پزشکی در بارسلونا، با استفاده از یک شیوه عکاسی موسوم به روش میکروسکوپ نورپردازی سطح انتخابی که از ورق‌های نور برای روشن کردن فعالیت زیرسلولی استفاده می‌کند، توانستند خط جانبی گورخرماهی را که معادل گوش میانی انسان است، به تصویر بکشند.

 

هدف از این تلاش، درک چگونگی اطلاع ماهی‌ها از اتفاقات محیط اطرافشان بود.

 

در این فیلم از نشانگرهای ژنتیکی برای برجسته کردن رشد سلول‌های موی حسگر میکروسکوپی استفاده شد که می‌تواند به دانشمندان در کشف درمانی برای ناشنوایی در انسان کمک کند.

 

این فیلم یکی از دهها اثر ثبت‌نام شده در این رقابت بود که برترین روش‌های تصویربرداری علمی را نشان می‌دهند.

 

جایزه دوم این رقابت به دکتر «داگلاس کلارک» از سان‌فرانسیسکو اهدا شد که از نور پلاریزه شده برای ساخت یک فیلم از شکل‌گیری بلورها به صورت یک قطره محلول اشباع ‌شده با کافئین در آب استفاده کرده بود. فیلم کلارک به نمایش فرآیند 20 دقیقه‌ای بلورسازی در 40 ثانیه پرداخته است.

 

تصاویر دقیق دکتر «جان هارت» از دپارتمان علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه کلورادو از نفت شناور بر روی آب توانست جایگاه سوم این رقابت را از آن خود کند.

 

این فیلم به نمایش حوض‌های آب به اندازه کسری از موی انسان می‌پردازد که با تبدیل نفت به شکل قطره‌های بزرگتر، به کندی در حال تبخیر هستند. این نمایش میکروسکوپی از دینامیک سیال در زمان برخورد آب و نفت می‌تواند سرنخ‌هایی را در مورد چگونگی مقابله با نشت نفت در آب در آینده ارائه کند.

 

شرکت‌کنندگان در این رقابت می‌توانند از هر نوع شیوه میکروسکوپ نوری از جمله فاز کنتراست، نور پلاریزه، فلورسنس، کنتراست تداخل، زمینه‌تاریک، هم کانونی، دکانولوشن یا روش‌های ترکیبی استفاده کنند.

 

سال گذشته جایزه نخست این رقابت به دکتر «گابریل مارتینز» از لیسبون اهدا شد که فیلمی از چگونگی شکل‌گیری جنین بلدرچین را با استفاده از 1000 تصویر جداگانه میکروسکوپی تولید کرده بود.

 

آخرین مهلت برای ثبت آثار در رقابت عکاسی «ریزنگار جهان کوچک» نیکون 2015 روز 30 آوریل ( 10 اریبهشت) است.

 

 

 

 

گوش داخلی گورخرماهی

 

 

 

 

بلورسازی یک قطره محلول اشباع کافئین در آب

 

 

 

 

فیلم روغن فرار در سطح آب
 

 

 

 

 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا