مخاطرات حریق در جنگل های آلوده به رادیو اکتیو

در پی بروز آتش سوزی شدید در جنگل های کشور اکراین که در نزدیکی سایت نیروگاه اتمی چرنوبیل قرار دارند ، نگرانی های فراوانی بابت تبعات ناشی از آتش سوزی در مناطقی که در سال 1986 به دلیل حادثه اتمی پرنوبیل به رادیو اکتیو آلوده شده اند ، ایجاد شده است .

در همین زمینه روز گذشته آرسنی یاتسنیوک Arseny Yatsenyuk نخست وزیر اکراین اعلام کرد : " آتش سوزی در مناطق فوق ، تحت کنترل قرار گرفته و جای نگرانی وجود ندارد . "

وی با بیان این موضوع ، در حاشیه جلسه هیات دولت این کشور تاکید کرد : " شرایط آتش سوزی ، به ثبات رسیده و آزمایش ها و نمونه برداری های انجام شده از این منطقه نشان دهنده میزان عادی امواج رادیو اکتیو در این جنگل ها است . مردم این منطقه نباید نگرانی از بابت تشعشعات رادیو اکتیو داشته باشند و تنها موضوع مهم حال حاضر ، مهار اتش سوزی و مقابله با این پدیده است . "

این موضوع در حالی عنوان می شود که پیش از این مقامات محلی عنوان کرده بودند که در روز سه شنبه ، آتش سوزی در بخش های جنوبی بوده که دارای آلودگی کمتری هستند ولی در حال حاضر شعله های آتش به بخش هائی سرایت کرده اند که پیش از این به عنوان مناطقی شناخته می شدند که در حادثه اتمی پرنوبیل ، دارای سطح زیادی از آلودگی بوده اند .

از سوی دیگر زوریان شکیریاک Zoryan Shkiryak مدیر مرکز خدمات امداد و واکنش سریع اکراین  پیش از این اعلام کرده بود که آتش سوزی این مناطق تنها به یک روز زمان برای اطفا نیاز دارد در حالی که این حریق همچنان پس از گذشت چند روز از شروع آن مهار نشده است .

بر اساس گزارش های رسمی ، منطقه آتش سوزی در جنگل های اکراین ، مساحتی بالغ بر 2 هزار و 600 کیلومتر مربع را شامل می شود که بخشی از آن در منطقه آلوده به مواد رادیو اکتیو ناشی از حادثه چرنوبیل است . این موضوع سبب بروز نگرانی های بسیاری در مجامع جهانی شده است زیرا تاثیرات نامطلوب این موضوع بر محیط زیست ، تنها منحصر به کشور اکراین نبوده و در سایر نقاط جهان نیز مشاهده خواهد شد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا