بانوی محقق ایرانی، برنده مدال یونسکو شد

افتخاری که برگ زرینی از همت محققان ایرانی را رقم می زند. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) سازمانی است که با اعطای جوایز و مدال های مختلف تلاش های به ثمر رسیده در حوزه های علم و فناوری را ارج می نهد.

یکی از این جوایز و نشان ها که همه ساله از سوی این سازمان به محققان منتخب از سراسر دنیا اعطا می شود مدال یونسکو برای «مشارکت موثر در ترویج علوم و فناوری نانو» است.

این جایزه امسال در مراسمی که اواخر فروردین ماه در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد، توسط خانم ایرینا بوکووا، مدیرکل این سازمان به چهار محقق برجسته منتخب در حوزه علوم و فناوری نانو اهدا شد.

یکی از این برندگان دانشمند ایرانی، خانم دکتر سودابه داوران است. دکتر داوران از استادان دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که به پاس دستاوردهای تحقیقاتی در حوزه نانوفناوری پزشکی از سوی کمیسیون بین المللی دانشنامه حمایت از حیات به عنوان یکی از برندگان این مدال انتخاب شد.

دکتر داوران در گفت وگو با جام جم گفت: اصلا از وجود جایزه ای با این عنوان خبر نداشتم و پیش از آن هم هیچ اقدامی برای حضور در این رقابت انجام نداده بودم. کمیته دانشنامه حمایت از حیات در یونسکو پس از بررسی مقالات علمی و طرح های تحقیقاتی و اختراعات ثبت شده بر اساس نتیجه این بررسی ها نفرات برگزیده را انتخاب می کند. دبیرخانه یونسکو پس از انتخاب نفرات برگزیده، این موضوع را به نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان تربیتی، علمی، فرهنگی ملل متحد اعلام کرد و نمایندگی نیز در نامه ای به رئیس دانشگاه تبریز تقاضا کرد مقدمات لازم برای حضور در این مراسم فراهم شود که خوشبختانه به همت دانشگاه همه مقدمات این سفر فراهم شد.

این جایزه از سال 2010 بنیان نهاده شده است و به افرادی تعلق می گیرد که در ترویج علوم و فنون نانو بیشترین و اثرگذارترین خدمات را ارائه کرده باشند.

کمیته داوران تحقیقاتی را که در ارتباط با بهداشت و درمان، ارتقای سطح زندگی و افزایش طول عمر انجام شده باشد به عنوان اولویت های اصلی برای انتخاب نفرات برگزیده مورد نظر قرار می دهد. در حقیقت نانوفناوری در علوم زیستی از مهم ترین اولویت ها برای اعطای این مدال است.

سال 2010 این جایزه به یک محقق روسی که 10 سال قبل برنده جایزه نوبل شده بود تعلق گرفته بود. سال های بعد تعداد افرادی که موفق به احراز شرایط لازم برای دریافت این جایزه شده بودند افزایش پیدا کرد.

امسال این جایزه به چهار محقق از کشورهای ایران، آمریکا، روسیه و کنیا اهدا شد. این جایزه شامل مدال، دیپلم افتخار و یک لوح تقدیر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا