کاوش در شهر دزدان دریایی کارائیب

بندر سلطنتی یا شهر بندری پورت رویال Port Royal یک شهر جدید التاسیس در قاره آمریکا محسوب می شد که به انگلستان تعلق داشته و جنبه تجاری داشت. این بندر یک مرکز مهم بازرگانی بسیار با اهمیت در سراسر مناطق غربی قاره آمریکا محسوب شده و ساکنان آن بسیار ثروتمند بودند. البته این روند برای مدتی طولانی دوام پیدا نکرده و با سلطه دزدان دریایی در این شهر، پورت رویال به عنوان بدترین شهر روی زمین شهرت یافته و نام آن با حضور دزدان دریایی و تبه کاران پیوند خورد.

پورت رویال را می توان یک نمونه مناسب از شهرهای غرق شده محسوب کرد. علاوه بر این، ما در این شهر شاهد ظهور یک فاجعه نیز هستیم. رویدادهای ناگوار و مخربی که سبب نابودی شهر شدند، بسیار سریع اتفاق افتاده و سبب شدند تا شهر دقیقا به همان فرمی که زندگی در آن جریان داشت باقی مانده و به همین دلیل به پورت رویال لقب پمپئی دنیای جدید اطلاق شده است.

در هفتم ژوئن سال 1692 میلادی این شهر بر اثر یک زمین لرزه شدید از بین رفته و سپس بقایای آن بر اثر سونامی  درهم کوبیده شد. بر اثر این رویدادهای طبیعی، دو سوم شهر به زیر دریا فرو رفته و برای قرن ها به همین صورت باقی ماند.

دکتر جان هندرسون (Jon Henderson) متخصص باستان شناسی زیر آب از دانشگاه ناتینگهام و از اعضای این تیم تحقیقاتی در رابطه با مطالعات مرتبط با پورت رویال اعلام کرد: «پورت رویال را می توان یک نمونه مناسب از شهرهای غرق شده محسوب کرد. علاوه بر این، ما در این شهر شاهد ظهور یک فاجعه نیز هستیم. رویدادهای ناگوار و مخربی که سبب نابودی شهر شدند، بسیار سریع اتفاق افتاده و سبب شدند تا شهر دقیقا به همان فرمی که زندگی در آن جریان داشت باقی مانده و به همین دلیل به پورت رویال لقب پمپئی دنیای جدید اطلاق شده است.»

شهر پمپئی یکی از شهرهای روم باستان محسوب می شود که به همراه شهر هرکولانیوم طی مدتی کوتاه بر اثر فعالیت آتشفشان وزوو به زیر لایه ای ضخیم از خاکستر و مواد مذاب رفته و زندگی در آن متوقف شد.

این متخصص دانشگاه ناتینگهام در ادامه توضیحات خود افزود: «زلزله به یکباره شهر را منهدم کرد و تمامی وسایل زندگی و تجهیزات مورد استفاده مردم به همان صورت در این سایت باستانی و به ویژه بخش بندری کینگ استون باقی مانده است. پورت رویال تنها شهر غرق شده در قاره آمریکا محسوب می شود و اهمیت ان به عنوان یک مرکز تجارت انگلیسی در قرن 17 میلادی موجب شهرت زیاد این شهر شده است.»

اگر مجموعه دزدان دریایی کارائیب را تماشا کرده باشید، شهر پورت رویال نخستین محلی است که شخصیت دوست داشتنی فیلم یعنی جک اسپارو در آن معرفی شده است.

در حال حاضر دکتر هندرسون و تیم همکارانش در حال ساخت مدلی سه بعدی از خرابه های پورت رویال هستند که در آن تمامی جزئیات رعایت شده است. از این پروژه با عنوان دقیق ترین و با کیفیت ترین پروژه نقشه برداری یک سایت باستانی در زیر دریا یاد می شود.

متاسفانه بسیاری از بخش های شهر توسط ماسه و مرجان ها پوشانده شده و گاهی ضخامت این لایه ها به 6 تا 10 فوت می رسند.

احسان محمدحسینی

منبع: sci-news

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا