چرا سیستم عامل موبایل فایرفاکس به کار خود پایان داد؟

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،موزیلا اعلام کرد که در این پروژه شکست خورده زیرا مسلم است که ما در دنیای موبایل های اپل و گوگل زندگی می کنیم. هر دوی این شرکت ها شما را به دنیای نرم افزار های خود می برند، جایی که کنترل بیشتری بر انتخاب شما در آن چه که استفاده می کنید دارند.

موضوع این نیست که گوگل یا اپل روش کاری نامناسبی دارند، اما تاریخ پر از مثال شرکت های بزرگی است که از قدرت خود سوء استفاده کرده اند؛ درست مانند مایکروسافت و آی بی ام. شما همین حالا هم رفتار های انحصارطلبانه ای را در تلفن همراه خود می بینید. نقشه های اپل روی آی او اس را دوست ندارید؟ متاسفانه پیش فرض همین نفشه ها هستند و همین است که هست!

وقتی دو سال و نیم پیش اولین تلفن های سیستم عامل فایرفاکس از راه رسیدند، موزیلا امیدوار بود که موفقیت ده سال قبل در رابطه با مرورگر وب خود را تکرار کند؛ مرورگری که اینترنت اکسپلورر مایکروسافت را به چالش کشید و تحولی شگفت در نوآوری و رقابت به وجود آورد. اما در مقابل، سیستم عامل فایرفاکس در گروه نرم افزار های موبایل شکست خورده ای مثل بلک بری، اوبونتوی کنونیکال و ویندوز فون مایکروسافت قرار گرفت.

جان برنارد و جرج راتر از اعضای بلند پایه موزیلا اعلام کردند: شرایط سیستم عامل های از قبل نصب شده روی دستگاه ها و سیستم نرم افزار های موجود برای تلفن ها به این معنا بود که ما تنها در حال دنبال کردن رقبا بودیم.

آری جاکسی، یکی از معاونین ارشد موزیلا در پستی در بلاگ خود نوشت: حالا موزیلا  قصد دارد سیستم عامل فایرفاکس را روی اینترنت اشیا متمرکز کند، یعنی گسترش تکنولوژی کامپیوتری به دستگاه هایی بی شمار در خانه و محل کار.

فایرفاکس به طور کلی در حال از دست دادن هدف خود است. در سه سال گذشته سهم 19 درصدی مرورگر فایرفاکس در جهان تا 9 درصد پایین آمده در حالی که سهم گوگل کروم از 32 درصد به 48 درصد رسیده است. احتمالا شما روی تلفن های همراه از سافاری اپل روی آیفون یا کروم روی دستگاه اندروید خود استفاده می کنید و به صورت افزاینده ای هم وابسته به نرم افزار های پیش فرض دستگاه خود هستید.

حتی اگر نرم افزار یک شرکت را نصب کنید، اولین چیزی که بار اول با آن ارتباط برقرار خواهید کرد، وب سایت نرم افزار است. این تفکر موزیلا بود که با توجه به آن از سیستم عامل فایرفاکس برای پیشبرد تکنولوژی وب روی دستگاه های موبایل استفاده کرد. در حالی که اپل از توسعه دهندگانی که نرم افزار هایی پیش فرض برای محصولاتش می ساختند بیشتر و بیشتر پشتیبانی می کرد. در این میان گوگل هم بر خلاف تمرکزش روی اندروید، به توسعه وب هم مشتاق است.

سیستم عامل فایرفاکس در پیشرفت خود مشکلاتی داشت. در ماه می، کریس بیرد نتیجه گیری کرد که تلاش شرکت برای پیدا کردن جای پای سیستم عامل فایرفاکس در تلفن های ارزان قیمت تر با وجود شراکت با شرکت های بزرگی مثل دویچه تلکام و هوآوی شکست خورده است. در ماه دسامبر، موزیلا شراکت خود با شرکت هایی مانند ورایزن را خاتمه داد.

نقشه دوم موزیلا تشویق افراد به نصب سیستم عامل فایرفاکس روی تلفن های خود بود اما تلفن های کمی با آن سازگار بودند، نصب سیستم عامل فایرفاکس به مراتب سخت تر از نصب یک نرم افزار بود و نصب نرم افزار های معروفی مثل پیام رسان واتس اپ روی آن ممکن نبود.

دو کسب و کار جدید رده بالا هم که قبلا با موزیلا همکاری می کردند، حالا روی روی تکنولوژی گوگل کروم بنیان دارند. استارتاپ اینترنت اشیای CTO Andreas Gal’s، و مرورگر بریو (Brave). ایش، رییس قبلی مرورگر بریو گفت: ما یک مقایسه سر به سر دقیق انجام دادیم و نتیجه، گوگل را به عنوان برنده نشان داد. ما برای موزیلا آرزوی موفقیت داریم اما به عنوان یک کسب و کار نوین باید همه فرصت های در دسترس را استفاده کنیم.

سیستم عامل فایرفاکس به صورت دیگری به زندگی خود ادامه خواهد داد و آن هم به فرم H5OS بر Acadine Technologies، که استارتاپ معرفی شده توسط رییس قبلی موزیلا، لی گونگ است. گونگ اولین نسخه سیستم عامل اچ فایو را در کنگره جهانی موبایل در این ماه معرفی خواهد کرد و باور دارد که عقب نشینی موزیلا به معنای توجه بیشتر به آکادین است.

خود موزیلا هم  تلاش بیشتری خواهد کرد تا مرورگر فایرفاکس را به اندروید و آی او اس و کامپیوتر های شخصی تحمیل کند. نیک گوین، معاون فایرفاکس قول عملکرد بهتر و ویژگی های جدید را تا سال دیگر در این نرم افزار داده است. او می گوید: صد ها میلیون نفر در سراسر جهان از نسخه دسکتاپ فایر فاکس استفاده می کنند. ما منابع خود را وقف این خواهیم کرد که مرورگری عالی بسازیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا