دربست فضا، ارزان‌تر از همه‌جا

مقامات ناسا معتقدند که طرح آنها برای پرواز فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی توسط فضاپیماهای خصوصی باعث صرفه‌جویی در بودجه آژانس فضایی و پایان دادن به وابستگی آن به کشور روسیه تا سال 2017 خواهد شد.

مدیر ناسا و فضانورد سابق، چارلز بولدن هیچ شکی در مورد «برنامه خدمه تجاری» آژانس فضایی باقی نگذاشت. او مدتی پیش در جمع خبرنگاران و فضانوردان ناسا در کنفرانس مطبوعاتی مرکز فضایی جانسون گفت: «من دیگر نمی‌خواهم پس از سال 2017 چک دیگری به نام سازمان فضایی روسیه بکشم.»

 

فضاپیمای آمریکا

از زمان بازنشستگی ناوگان شاتل فضایی در سال 2011، فضاپیمای روسی سایوز تنها وسیله‌ ناسا برای ارسال فضانوردان خود به ایستگاه فضایی بین المللی بوده است. ناسا در حال حاضر به ازای هر صندلی تاکسی فضایی حدود 70 میلیون دلار به آژانس فضایی روسیه پرداخت می‌کند. هدف از برنامه خدمه تجاری ناسا آماده‌سازی شرکت‌های خصوصی آمریکا در خصوص استفاده از بوئینگ و اسپیس ایکس برای حمل فضانوردان به مدار زمین است، و کنفرانس روز دوشنبه نیز برای گزارش وضعیت این برنامه بود. مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا، کتی لودرز در کنفرانس مطبوعاتی بیان کرد: «این برنامه حداقل از لحاظ مالی خوب پیش می‌رود و 5 میلیارد دلاری که بین بوئینگ و اسپیس ایکس تقسیم می‌شد به حدود 58 میلیون دلار در صندلی کاهش یافته است.»

ایستگاه فضایی بین‌المللی در سپتامبر گذشته با هدف آغاز پرواز فضانوردان با اسپیس ایکس و بوئینگ تا سال 2017 قرارداد بست. انتظار می‌رود که ایستگاه فضایی حداقل تا سال 2024 در مدار بماند. بولدن می‌گوید: « من انتظار دارم که پس از سال 2024، ناسا تمام عملیات سرنشین‌دار خود در مدار پایینی زمین را به شرکت‌های خصوصی محول کند تا با وسایل نقلیه خصوصی، خدمه و محموله‌ها به ایستگاه‌های خصوصی فضایی ارسال شوند، درست مانند برنامه‌ای که توسط شرکت هوافضایی بیگلو طراحی شده است.»

تقسیم عملیات مدار پایینی زمین بین شرکت‌های خصوصی فرصت بیشتری در اختیار ناسا قرار می‌دهد تا هدف ارسال و فرود مردم عادی در مریخ را با جدیت بیشتری پیگیری کند، بلکه در سال 2010 به این هدف برسد. بولدن می‌گوید: «گر چه ما در حال حاضر روی ارسال خدمه تجاری تمرکز داریم اما من نمی‌خواهم کسی این حقیقت را که در حال انجام است فراموش کند که ما قادر خواهیم شد انسان‌ها را به مریخ ببریم.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا