دستگاهی برای پاک کردن برف و یخ از روی ریل های قطار

طبیعی است که در چنین شرایطی به سادگی روی این سطح لیز , سر می خورید و این حالت دقیقا مشابه حالتی است که لوکوموتیو ها در حین حرکت روی ریل های پوشیده از برف تجربه می کنند. وجود مقدار زیادی برف و یخ  روی ریل های مورد استفاده قطار ها باعث می شود تا چرخ های آن ها در هنگام عبور از مسیر های مارپیچ از ریل خود خارج شود. برای رفع این مشکل معمولا قطار هایی که در این مسیر ها تردد می کنند باید بسیار سبک بوده و بار زیادی حمل ننمایند , این روش اگرچه برای مقابله با این پدیده راه مناسبی است اما از نظر اقتصادی باعث صدمات جدی مالی به مصرف کنندگان این خطوط می شود.

جهت حل این مشکل موسسه حمل و نقل GE  با استفاده از دمنده های فراصوتی هوا این خطوط را کاملا خشک نگه می دارد. نازل های این دمنده در محور های جلویی لوکوموتیو نصب شده و زمانی که کامپیوتر موجود در لوکوموتیو تشخیص می دهد که چرخ های این لوکوموتیو در شرف لیز خوردن هستند به این نازل دستور می دهد تا جریانی از هوا را با سرعت فراصوت به سمت ریل ها روانه کند. این جریان قوی نه تنها توانایی پاک کردن برف , آب و حتی یخ را از روی ریل ها دارد بلکه شن های درشت , روغن و زنگ زدگی های ریل را نیز از بین خواهد برد و در نتیجه اصطحکاک بین چرخ ها و ریل به میزان بیش از 30 درصد افزایش خواهد یافت.

در آزمایشی که به تازگی روی این دستگاه انجام شده, مهندسان شرکت GE  این سیستم را روی قطاری که از مسیر پر برف رشته کوه های آردنس (که بین کشور های بلژیک و لوکزامبورگ واقع است.) عبور می کرد نصب کردند و این سیستم با عملکرد بی وقفه خود در طول مسیر با بوجود آوردن اصطحکاک مناسب بدون وقوع هیچ لغزشی چرخ ها را در درون ریل نگه داشت.

پیش بینی می شود که استفاده از این سیستم تعداد واگن های قابل حمل در چنین مسیر هایی را از 23 واگن به 30 واگن افزایش دهد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا