یگان هوایی اطفای حریق؛ تنها راه نجات آتش سوزی جنگل ها

سینا پرس:  خبرنگار خبرگزاری سینا برای پاسخ به این سوال ها گفت و گویی اختصاصی با محمد درویش، کارشناس محیط زیست، مدیر کل آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست انجام داده است که در ادامه می خوانید

 

آتش سوزی جنگل ها معمولا به چند دلایلی رخ می دهد؟

 

جنگل سوزی معمولا به 2 علت اصلی روی می دهد. اولین علت مربوط به فصل گرم سال است. در این فصل، قطرات باران همانند میکروسکوپ نور خورشید را روی خاشاک متمرکزمی کنند و باعث آتش سوزی می شوند. این پدیده معمولا در سال هایی که در ابتدای سال افزایش بارندگی داریم و پوشش وضعیت گیاهان علفی مان خوب است، روی می دهد.

 عامل انسانی، دومین علت آتش سوزی است. در کشور ما همیشه عوامل انسانی وجود داشته و سال به سال هم تغییر آن چنانی نمی کند. این عامل به صورت سهوی یا عمدی روی می دهد. بیشترین موارد عامل انسانی هم سهوی است و  از روی ناآگاهی و نداشتن آموزش مسافران، اقامت و عبور از مرزهای حفاظت شده و رویشگاه های جنگلی به علت خاموش نکردن آتش روی می دهد.

درحال حاضر میانگین آتش سوزی جنگل ها در ایران چقدر است؟ روند این میزان امسال به چه صورتی بوده است؟

برخی از سال ها تعداد رخدادهای آتش سوزی ها به طور چشمگیری افزایش دارد. تر سالی امسال هم باعث شده تا بسیاری از زیستگاه های جنگلی ما مستعد آتش سوزی شوند به طوری که میزان آتش سوزی جنگل های امسال بیش از حد میانگین نرخ هر ساله شده است؛ میانگین آتش سوزی هرساله جنگل های ما، چیزی حدود 8 هزار هکتار است.

آینده جنگل های ایران را در صورت ادامه این روند چطور ارزیابی می کنید؟

بدترین آمار ما از آتش سوزی در کشور، چیزی حدود 45 هزار هکتار در سال است که متاسفانه با تغییر کاربری اراضی و نرخ خشکیدگی جنگل ها به دلیل چرای بیش از حد دام و کشاورزی ، این میزان به مراتب بیشتر از این رقم تخمین زده می شود بنابراین هرچند آتش سوزی خطر بسیار جدیدی است و حتی برای مهار آن باید دولت و حاکمیت فکر اساسی کنند اما در عین حال سوء استفاده های مختلفی که مافیای زمین خواری در کشور انجام می دهد به مراتب بیشتر تیشه به ریشه موجودیت منابع طبیعی این کشور می زنند و باید هرچه سریعتر جلوی آنها گرفته شود. شهرک سازی ها و ویلا سازی های غرب شمال زاگرس مصداق بارز بی قانونی و جنایت های محیط زیستی است که هر روز بر میزان آن افزوده می شود.عبور اراضی کشاورزی به قلب رویشگاه های جنگلی یکی دیگر از جنایات محیط زیستی و خلاف آشکار قانونی است که متاسفانه در سکوت مسئولان متولی امر انجام می شود.

برای پیشگیری از این مساله چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

 با توجه به اینکه امکانات اطفای حریق ما در کشور بسیار ناچیز است و سازمان های متولی محیط زیست و منابع طبیعی در کشور فاقد وسیله هوایی اطفای حریق ( نوع مخصوص هواپیما و بالگرد اطفای حریق )هستند،این خسارت ها به شدت افزایش پیدا کرده و در حال افزایش است .به همین دلیل متخصصان و صاحب نظران و سازمان های متولی از دولت و حکومت درخواست دارند که اجازه بدهند تا سازمان هایی که مسئولیت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست کشور را برعهده دارند هم بتوانند از یگان هوایی مختص اطفای حریق و نیروهای آموزش دیده برخوردار باشند.

متاسفانه در حال حاضر ما خودمان را به این وسایل تجهیز نکرده ایم و تا زمانی که ایران صاحب یگان هوایی مجهز به اطفای حریق  نشود، هرگز نباید امیدوار باشیم که از وسعت قلمرو جنگل ها و مراتعی که در اثر آتش سوزی آسیب می بینند کاسته شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا