گردشگری نیازمند نگاه علمی،حرفه ای و تخصصی است

دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در سال 1391 راه اندازی شد و درحال حاضر تنها دانشکده علوم گردشگری در کشور محسوب می شود که در هر 3 مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، دانشجو جذب می کند:

  • مقطع کارشناسی: رشته مدیریت گردشگری و رشته هتلداری
  • مقطع کارشناسی ارشد: مدیریت گردشگری- گرایش بازاریابی، جغرافیا- برنامه ریزی توریسم، جغرافیا- برنامه ریزی گردشگری مذهبی، اکوتوریسم، برنامه ریزی و مطالعات اوقات فراغت
  • مقطع دکتری: گردشگری با سه گرایش مدیریت، برنامه ریزی اقتصادی، فرهنگ و تمدن

دکتر منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده علوم گردشگری درخصوص فعالیت های این دانشکده به خبرنگار سیناپرس گفت: امروزه یکی از اثرگذارترین مولفه های توسعه گردشگری، بحث آموزش است. سازمان جهانی جهانگردی بر مبحث آموزش تأکید فراوانی دارد و اگر بخواهیم نگاه علمی، حرفه ای و تخصصی به مقوله گردشگری داشته باشیم، باید اهمیت بیشتری به مقوله آموزش در بخش های مختلف خدمات گردشگری داشته باشیم و درکنار آن، نگاه سنتی و تجربی به گردشگری را کنار بگذاریم.

جهانیان افزود: کشورهای پیشرو و توسعه یافته، در وادی علمی و حرفه ای شدن گام نهاده اند. این نگاه علمی و حرفه ای باید در همه بخش ها اعم از مراکز اقامتی و پذیرایی، راهنمایان گردشگری، معرفی و شناخت جاذبه ها، حمل و نقل، برگزاری سمینارها، جشنواره ها و نمایشگاه هایی که با هدف معرفی مسیرها و مقاصد جدید گردشگری برگزار می گردد، وجود داشته باشد.

رئیس دانشکده علوم گردشگری خاطر نشان کرد: باتوجه به راه اندازی کمیته برنامه ریزی گردشگری در وزارت علوم و  همچنین، فعالیت های دانشکده علوم گردشگری و گروه های گردشگری در دانشگاه های مختلف، سازمان میراث فرهنگی و سایر مجموعه هایی که در حوزه گردشگری فعالیت دارند، می بایست از نیروهای آموزش دیده، باتجربه و علمی استفاده نمایند تا بتوانند به اهدافی که برای توسعه گردشگری داخلی و بین المللی در برنامه ها پیش بینی شده است، محقق گردد.

ارتباط و تعامل خوب با بخش خصوصی

جهانیان با اشاره به تعامل دو سویه با بخش خصوصی تأکید کرد: از طریق برگزاری کارگاه ها، سمینارها، کنفرانس ها و همایش ها که به نوعی مرتبط با صنعت گردشگری هست، با بخش خصوصی در ارتباط و تعامل هستیم. از این طریق، ضمن معرفی دانشکده علوم گردشگری، پل ارتباطی با فعالان صنعت گردشگری برقرار شده که نتیجه آن، جذب و اشتغال بسیاری از دانشجویان مقاطع مختلف در بخش های مرتبط با هتل ها، آژانس ها و همه حوزه های برنامه ریزی و سیاست گذاری است.

وی افزود: با ورود فارغ التحصیلان و دانش آموختگان رشته گردشگری به این صنعت، قطعا نگاه متفاوتی به مقوله گردشگری شکل می گیرد و در نهایت، به پیشرفت های خوبی در عرصه داخلی و بین المللی منجر خواهد شد.

تبریز میزبان سومین دوره کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت

کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت، از جمله برنامه هایی است که در راستای اهداف دانشکده علوم گردشگری برگزار می شوند.

جهانیان ضمن اشاره به برگزاری موفق دو دوره این کنفرانس گفت: امروزه، نگاه به گردشگری در عرصه بین المللی، نگاه مادی نیست؛ بلکه نوعی نگاه معنوی برای شناخت و آگاهی بیشتر از خود در جهت تکامل و تعالی انسان و پی بردن به ذات هستی است. براین اساس، کنفرانس گردشگری و معنویت طراحی و راه اندازی شد که دو دوره آن در سال های 94 و 95 برگزار شد.

وی افزود: باتوجه به اینکه شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 معرفی شده است، درحال برنامه ریزی برای برگزاری سومین دوره کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت در این شهر با حمایت و همکاری استانداری آذربایجان شرقی و دبیرخانه گردشگری تبریز 2018 می باشیم.

جشنواره ناصر خسرو، فرصتی برای معرفی ظرفیت های علمی گردشگری

رئیس دانشکده علوم گردشگری گفت: برای معرفی ظرفیت های علمی گردشگری، اعم از کتاب، پایان نامه، مقالات، اساتید، دانشجویان، نخبگان، کارآفرینان، نوآوران برتر در عرصه های مختلف گردشگری، جشنواره ملی ناصر خسرو را طراحی کرده ایم که دوره اول آن برگزار شد. سال جاری و در هفته پژوهش، دومین دوره این جشنواره با هدف کمک به توسعه علمی گردشگری برگزار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: گردشگری یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی است؛ از همین رو، سال گذشته اولین کنفرانس جایگاه گردشگری در اقتصاد مقاومتی را برگزار کردیم و درحال برنامه ریزی برای برگزاری دومین دوره این کنفرانس در آذر ماه سال جاری خواهیم بود.

توسعه پایدار و گردشگری

جهانیان از برگزاری موفق شش دوره مدرسه پاییزه خبر داد و تأکید کرد: درحال برنامه ریزی برای برگزاری هفتمین مدرسه پاییزه در تاریخ 5 مهرماه و همزمان با روز جهانی جهانگردی هستیم. باتوجه به شعار امسال سازمان جهانی جهانگردی، "توسعه پایدار و گردشگری"، قصد داریم چندین کارگاه در حوزه های مختلف – با نگاه توسعه پایدار در بخش های فرهنگی، محیط زیستی، منابع انسانی و جوامع محلی – برگزار کرده و در کنار آن، از فعالان توسعه پایدار گردشگری تقدیر نماییم.

گردشگری یک مقوله فرابخشی است

رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، به فرابخشی بودن مقوله گردشگری اشاره کرد و افزود: وظایف و مسئولیت های گردشگری تنها از عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر نخواهد آمد بلکه نیازمند تعامل، همکاری و حضور در سازمان ها و دستگاه های دولتی و بخش خصوصی و مراکز علمی و دانشگاه ها می باشد. در کنار حضور در نمایشگاه های این سازمان برای معرفی توانمندی ها و پتانسیل های دانشکده، سعی کرده ایم که متناسب با رشته های موجود، با ارگان ها و سازمان های مرتبط، تعامل و همکاری گسترده تری داشته باشیم.

جهانیان از تعامل با استان های مختلف با هدف معرفی توانمندی ها و جاذبه های گردشگری هر استان خبر داد و گفت: تاکنون با همکاری میراث فرهنگی استان های فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی، اقدام به برگزاری چندین همایش کرده ایم و بدنبال تعامل با سایر استان ها در این زمینه هستیم.

کمک به توسعه صنعت گردشگری در مرکز خدمات آموزشی

رئیس دانشکده علوم گردشگری، ارائه آموزش به راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، راهنمایان ژئوتوریسم، مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی و مدیریت عمومی هتل و کارگاه های آموزشی فنی خدمت برای کارکنان بخش های دولتی و حقوقی را به عنوان اهداف اصلی از راه اندازی مرکز خدمات آموزشی بیان کرد و افزود: با بهره مندی از اساتید و متخصصانی که در تشکل حضور دارند؛ خدمات آموزشی در حوزه گردشگری را علاوه بر دانشجویان، به تمامی علاقه مندان و کارکنان و شاغلین گردشگری خارج از حیطه دانشگاهی ارائه می کنیم و این نگاه علمی (به آموزش)، به توسعه صنعت گردشگری کمک خواهد کرد.

جایگاه ممتاز ایران در بخش جاذبه های اکوتوریستی، فرهنگی و تاریخی

جهانیان با اشاره به درآمد بیش از 1100 میلیارد دلاری صنعت گردشگری در جهان خاطر نشان کرد: بیش از یک میلیارد و 200 میلیون گردشگر بین المللی داریم. صنعت گردشگری سومین صنعت خدماتی در دنیا است و حتی تلاش می کند که جایگاه خود را نسبت به دو صنعت نفت و خودروسازی ارتقاء دهد.

وی افزود: امروزه گردشگران بدنبال کشف ناشناخته ها، مسیرهای گردشگری جدید و مناطق کمتر شناخته شده هستند. ایران از ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه ای برخوردار است که باید بالفعل تبدیل شوند. در بخش جاذبه های اکوتوریستی در رتبه پنجم و در بخش جاذبه های فرهنگی و تاریخی جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم که نویدبخش روزهای بسیار درخشان برای فارغ التحصیلان رشته گردشگری است.

جهانیان در عین حال گفت: باید با برنامه ریزی بهتر و حضور قوی تر در عرصه های بین المللی، از فرصت های موجود استفاده کنیم و بتوانیم خود را به جایگاه درخور شأن ایران برسانیم. اگر به آن جایگاه برسیم، قطعا نه تنها برای دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های گردشگری زمینه اشتغال فراهم می شود، بلکه زمینه شکوفایی و رونق اقتصادی در تمامی نقاط کشور نیز ایجاد می شود.

حمایت از پایان نامه های برتر در حوزه گردشگری

رئیس دانشکده علوم گردشگری درخصوص موضوعات پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا گفت: سعی می کنیم موضوعاتی را انتخاب کنیم که هم کاربردی بوده و هم معضل و مشکلی را در حوزه گردشگری حل کنند. به عنوان مثال، پایان نامه ای در موضوع "گردشگری جنگ" داشتیم که ظرفیت های نهفته در این بخش را معرفی می کرد. این موضوع هم از حیث داخلی – تقویت حس میهن دوستی، وفاق ملی و وحدت – و هم از نگاه بین المللی، حائز اهمیت بود. این پایان نامه از سوی سازمان حفظ ارزش های دفاع مقدس مورد استقبال قرار گرفت و اکنون در مرحله چاپ کتاب قرار دارد و یا در موضوعات بازاریابی و معرفی مقاصد و مسیرهای جدید گردشگری، ابر رویداد اربعین که مورد استقبال سازمان حج و زیارت و وزارت کشور قرار گرفت.

جهانیان افزود: در بحث مراکز اقامتی و گردشگری، موضوعات مرتبط با راهنمایان ایرانگردی و جهانگری، درجه بندی هتل ها نیز چند مورد پایان نامه داشتیم که از سوی دفتر نظارت و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی مورد حمایت قرار گرفت. سازمان ها و نهادهای مرتبط می توانند اهم فعالیت های پژوهشی خود را ارائه کنند و ما در راستای این اهداف، عناوین و موضوعات پیشنهادی را در اختیار دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری قرار دهیم که در راستای امور پژوهشی و مطالعات کاربردی به صورت بنیادین و توسعه ای در اختیار سازمان ها و مجموعه های متقاضی و عهده دار مسئولیت در حوزه گردشگری قرار میگیرد.

 

گزارش: معصومه سوهانی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا