ساخت سامانه ضد تگرگ با اتکا به دانش ایرانی

به این منظور گفت‌وگویی با یدالله نصرالهی، مدیر عامل شرکت صنایع تگرگ اروین انجام دادیم.

اساس کلی کار شما کدام است و در کل چه فرقی بین باران وتگرگ وجود دارد؟

عناصر سازنده مورد نیاز برای تشکیل یک قطره باران، هسته های گرد و غبار یا ذرات نمک متصل به بخارهای آب است. تگرگ نیز به همین شیوه تولید می شود اما دمای پایین تر ابر آنرا به فرم نهایی(تگرگ) در می آورد. این دستگاه هریک از مواد تشکیل دهنده را حذف یا افزایش نمی‌دهد. این دستگاه باریدن باران را قطع نمی‌کند بلکه فرم بارش آنرا تغییر می‌دهد.

این سامانه چگونه کار می‌کند؟

در این سامانه محفظه انفجار مخصوصی طراحی شده است.ابتدا در این محفظه، مخلوط سوخت مانند گاز استیلن و هو تزریق و به وسیله انژکتور، سوخت در آن منفجر می‌شود. این محفظه از طریق یک گردن باریک و متصل به مخروط بالای، انرژی حاصل از انفجار را به سمت بیرون شلیک و هدایت می‌کند. هنگام عبور سخت انرژی از گردن باریک این محفظه، نوع خاصی از موج فشار به نام سالیتون ایجاد می‌شود. این موج دارای ویژگی خاصی است و می‌تواند همه انرژی را در باند خیلی باریک متمرکز کند. همچنین در شرایط طوفانی(تگرگی) توانایی ایجاد یک اثر کاویتاسیون( تشکیل حباب‌های بخار و مایع در فشار پایین و سرعت بالا) در داخل سنگ تگرگ را دارد. کاویتاسیون(فروپاشی و از هم گسیختگی حباب‌های فشار در مایع به وسیله نیروهای مکانیکی) باعث از هم گسیختن فرایند شکل‌گیری تگرگ می‌شود. تکرار تاثیر کاویتاسیون باعث نیمه ذوب و بی‌ضرر شدن سنگ تگرگ می‌شود.

مزیت مهم این سامانه نسبت به نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی در چیست؟

هم اکنون نوآوری‌های این سیستم علاوه بر رفع مشکلات نمونه‌های مشابه، کارایی این سیستم را بالا برده است؛ هم اکنون عملکرد این سیستم بسیار پیشرفته‌تر و بالاتر از نمونه‌های مشابه آمریکایی و اروپایی است. از سوی دیگر قیمت این تکنولوژی بومی یک پنجم نمونه‌های مشابه خارجی است.

ویژگی‌های مهم این سامانه کدام است؟

برخلاف دستگاه‌های موجود، این سامانه سیستم کنترل منحصر به فرد و کاملا هوشمندی دارد و از طریق دستی و ارتباط اینترنتی با نرم افزار مخصوصی توسط اپراتور یا رادار هواشناسی به صورت کاملا هوشمندانه و بدون نیاز به اپراتور قابل برنامه ریزی و فعال سازی می‌شود. همچنین این سامانه سیستم کنترل مرکزی، خاص و دوبل انژکتوری دارد؛ این سیستم به منظور تزریق سوخت برای افزایش سرعت و احتراق خالص(بدون خام سوزی) و به تبع آن صرفه جویی در مصرف سوخت طراحی شده است. از سوی دیگرمحفظه انفجار و پخشگر بسیار خاصی برای استحکام و تولید امواج پر قدرت و هدایت هدفدار امواج طراحی شده است. همچنین برای بهبود امنیت و دوری از احتمال خطرهای ناشی از انفجار و تزریق گاز با فشار پایین و حجم زیاد برای افزایش سرعت کاری (تعداد بیشتر انفجار در واحد زمان)، مخازن گاز ثانویه که حاوی گاز فشار کم بوده مورد استفاده قرار گرفته است. در ضمن به دلیل اینکه هوا در هنگام طوفان بیش از حد مرطوب است و این انفجار مقداری از قدرت خود را از دست ندهد، سیستم الکترونیکی و جرقه زنی برای جلوگیری از مشکلات ناشی از اکسیداسیون و رطوبت در داخل یک تابلو واتر پروف محصور شده است. همچنین به دلیل اینکه گاز استیلن بسیار انفجاری است مکانیسم احتراق در این سامانه توسط سنسورهای رصد و کنترل می‌شود. در این سامانه به دلیل بهبود سیستم تزریق سوخت و جرقه زنی و بهبود محل نصب شمع‌ها هر 4تا6 ثانیه یک انفجار کامل( بدون ناقص سوزی) رخ می دهد.در سیستم‌های قدیمی هر 8 ثانیه یک انفجار اتفاق می‌افتد.

این طرح در چه مرحله‌ای به سر می برد؟

هم اکنون آزمایش‌های علمی، کارگاهی و مزرعه‌ای این طرح اجرایی و نزدیک به 20 دستگاه در نصب و راه اندازی شده است.

 برای اجرای این طرح با مشکلی هم مواجه بودید؟

مسایل مالی یکی از مهمترین مشکلات ما برای اجرای این طرح است.اجرای کامل این طرح نیاز به حمایت بیشتر دولت دارد زیرا این طرح در سطح خاورمیانه جایگاه ویژه ای دارد و کشورهای همسایه وارد کننده این سیستم از کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی هستند. اگر این طرح اجرایی شود، می توانیم ضمن جلوگیری از واردات این سیستم، آن را به کشورهای دور و اطراف هم صادر کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا