استفاده از ربات های ساخت مهندسان ایرانی برای تزریق دارو در چشم

 دکتر علیرضا لاشئی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزاری بیست و یکمین سمینار سالانه فارابی اظهار کرد: انتقال دارو به زیر شبکیه برای درمان بیماری های چشمی مرتبط با شبکیه کار بسیار حساسی است و باید با محاسبه دقیق صورت بگیرد بنابراین یکی از زمینه هایی که از ربات ها در حوزه چشم پزشکی استفاده می شود تزریق دارو به این ناحیه از چشم است.

وی افزود: ربات ها همچنین در دستگاه هایی که برای رفع عیوب انکساری چشم استفاده می شوند نیز وجود دارد که حرکات چشم را به خوبی دنبال می کنند؛ در صورتی که بیمار در حین انجام عمل جراحی چشم خود را حرکت دهد این ربات ها حرکت چشم را دنبال می کنند و عملکرد دستگاه را با این حرکت تنظیم می کنند.

لاشئی با بیان اینکه استفاده از ربات ها در حال حاضر تنها در بخش درمان بیماران مورد استفاده قرار می گیرد افزود: هنوز در بخش بالین بیمار (معاینات پیش از جراحی) برای استفاده از ربات ها مجوز نداریم.

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی همچنین به موضوع ژن درمانی اشاره کرد و گفت: حدود 10 سال است که از روش ژن درمانی برای درمان بسیاری از بیماری های چشمی در دنیا استفاده می شود اما استفاده از این روش در ایران در حال حاضر در مرحله تحقیقات قرار دارد.

لاشئی اظهار کرد: استفاده از روش درمانی نیاز به رعایت شرایط ویژه آزمایشگاهی، سازمانی و اخلاقی دارد؛ حتی در کشورهای پیشرفته نیز قوانین بسیار سختی برای کنترل شرایط به منظور پیشگیری از انتقال آلودگی های میکروبی و بیماری های ژنتیکی صورت می گیرد.
وی افزود: ژن درمانی برای رفع بیماری هایی که در اثر یک ژن ساده یا مجموعه ای از ژن ها به وجود آمده است مورد استفاده قرار می گیرد به همین دلیل از پیچیدگی های بسیار خاصی برخوردار است.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری پزشکان ایرانی داخل و خارج از کشور این دانش به زودی به ایران نیز منتقل شود و استفاده از این روش برای درمان بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر علمی سمینار چشم پزشکی ترجمانی در رابطه با برگزاری این سمینار گفت: این سمینار همزمان با بیست و یکمین سیمنار چشم پزشکی فارابی از شانزدهم تا هجدهم اردیبهشت ماه جاری در هتل المپیک برگزار میشود.

لاشئی علوم ژنتیک، ژن درمانی، سلول های بنیادی، مهندسی پزشکی، فیزیک و نانو در حوزه چشم پزشکی را از جمله محورهای این سمینار عنوان کرد.وی افزود: همچنین تصویربرداری، مهندسی داخل چشمی، فیزیک و اپتیک در چشم، پروتزهای داخل چشمی، فیزیک رنگ و کاربرد رنگ در چشم پزشکی از دیگر محورهای این سمینار است.

وی افزود: ارتقای سطح علمی متخصصان چشم پزشکی و آشنایی آنها با تازه ترین دستاوردهای علمی در این حوزه از اهداف برگزاری این سمینار به شمار می رود. وی افزود: معرفی تجهیزات رباتیک در جراحی های چشم و نحوه استفاده از آنها از دیگر اهداف برگزاری این سمینار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا