شناسایی و ثبت بارکد دی ان ای آبزیان استراتژیک

تنوع زیستی هر کشور ذخیره ای ارزشمند و در عین حال آسیب پذیر است. شناسایی اجزای تنوع زیستی، پایش، نگهداری و سازماندهی داده های حاصل از پایش تنوع زیستی و ارائه راهکارهای نوین مدیریت ذخایر ژنتیکی، وظیفه مدون زیست بانکهای کشورهای دنیا است.  

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این دستاورد گفت: خط شناسه گذاری DNA یا DNA barcoding  ابزاری جدید و جذاب و کارا جهت شناسایی موجودات بر اساس DNA حفاظت شده در پژوهشهای تاکسونومی و تنوع زیستی است.

وی افزود: این روش در سالهای ۲۰۰۳-۲۰۰۲ مطرح شده و به سرعت به عنوان ابزاری استاندارد و جهانی برای شناسایی گونه های مختلف موجود در تنوع زیستی تبدیل شد. خط شناسه  DNA و یا یک بارکدDNA یک توالی کوتاه استاندارد از یک ژن کاملاً شناخته شده میتوکندریایی است.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ادامه داد: به کمک این توالی DNA می توان پی برد که هر جانور، گیاه یا قارچ به چه گونه ای تعلق دارد.

فاضلی افزود: بانک مولکولی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای رسالتی که جهت شناسایی، ثبت، حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی کشور دارد در قالب طرح پژوهشی اقدام به شناسایی و ثبت بارکد DNA گونه های جانوری استراتژیک، بومی و در معرض خطر ایران کرده است.

فاضلی خاطر نشان کرد: نمونه های جانوری ایران برای اولین بار با شناسنامه  DNAبارکد، زیست بوم و شناسنامه کامل مورفولوژیکی به دنیا معرفی می گردند.

از جمله نتایج این طرح ثبت ۵۳ نمونه ماهی از ۷ گونه آنچوی ماهیان دریای عمان و خلیج فارس شامل Thryssa hamiltonii، Thryssa dussumieri ، Thryssa vitrirostris، Thryssa  sp، Stolephorus indicus، Encrasicholina heteroloba، Encrasicholina punctifer در سایت جهانی DNA بارکد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا