چهار واکسن جدید انسانی و دامی در برنامه تولید شرکت‌های دانش‌بنیان

دکتر عابدی کیاسری در گفت‌و‌گو با ایسنا این واکسن‌ها را واکسن‌های دامی «تب برفکی عاری از پروتئین‌های غیر ساختاری» و «اکتیمای واگیر» و واکسن های انسانی «تتراوالان (DTP-Hep)» و «آسلولار سیاه سرفه» عنوان و خاطرنشان کرد: نمونه آزمایشگاهی این واکسن‌ها در موسسه رازی تولید شده و به منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و انتقال تولید از بخش دولتی به بخش خصوصی، توسعه فناوری، تولید نیمه صنعتی و صنعتی این واکسن ها در برنامه کار شرکت های دانش بنیان موسسه قرار گرفته است.

قائم مقام رئیس مؤسسه رازی در حوزه اصلاح ساختار و توسعه علمی و فناوری گفت: موسسه رازی تا سه سال از این شرکتها در مرکز رشد خود حمایت نموده تا بتوانند به تولید محصول نهایی دست یابند.

عابدی کیاسری گفت: واکسن آسلولار سیاه سرفه به منظور کاهش عوارض ناشی از واکسیناسیون سلول کامل سیاه سرفه تولید خواهد شد.وی میزان نیاز کشور به این واکسن را در حدود شش میلیون دز اعلام و قیمت محصول مشابه خارجی را دزی هشت دلار اعلام کرد.

قائم مقام رئیس مؤسسه رازی در خصوص واکسن تتراوالان گفت: این واکسن شامل چهار جزء دیفتری، کزاز، سیاه سرفه و هپاتیت B است که مراحل تولید آزمایشگاهی آن با همکاری موسسه رازی و انستیتو پاستور انجام شده ونتایج قابل قبولی در تست‌های کنترل کیفی داشته است.

وی گفت: در صورت تولید این واکسن به همراه واکسن هیب (Hib)می‌تواند جایگزین خوبی برای واکسن پنتاوالان وارداتی شود که هم‌اکنون در کشور استفاده می‌شود.عابدی کیاسری در خصوص دو واکسن جدید دامی گفت: واکسن اکتیمای واگیر علیه بیماری اکتیمای واگیر در گوسفند و بز می‌باشد که ایجاد درماتیت کرده و باعث افت کاهش تولید در دام می‌شود. نیاز سالانه کشور به این واکسن در حدود 10 میلیون دز بوده که توسط سازمان دامپزشکی کشور خریداری و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قائم مقام رئیس مؤسسه رازی گفت: سفارش تولید این واکسن توسط سازمان دامپزشکی به موسسه رازی داده شده که امید است درآینده نزدیک به محصول نهایی دست یابیم.

عابدی کیاسری در خصوص واکسن جدید تب برفکی عاری از پروتئین‌های غیر ساختاری گفت: واکسن تب برفکی جدید با عاری‌سازی پروتئین‌های غیر ساختاری واکسن خالص‌تری نسبت به واکسن موجود بوده و کیفیت بالاتری خواهد داشت. ضمن اینکه این واکسن عوارض ناشی از تزریق کمتری خواهد داشت.