انتخاب اولین مدیر ارشد دولت از میان زنان

خانم دکتر «طاهره چنگیز»، نخستین زنی است که بعد از بحث‌های جنجالی بر سر انتخاب زنان در سمت‌های وزارت و مدیریت در دولت دوازدهم، توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یک نقش بالای مدیریتی قرار گرفت. ایشان به‌عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منصوب شدند.

این در حالی‌است که بسیاری از مردم و مسئولان از رئیس‌جمهور انتظار داشتند که در انتخاب کابینه وزرا، زنان را نیز مدنظر قرار دهد. این انتظار باتوجه به آمار 48 درصدی فارغ‌التحصیلان زن در مقطع دکتری در کشور، انتظار به جایی است. زنان پا به پای مردان در عرصه‌های علمی جامعه فعال هستند و شایستگی ارتقاء و پیشرفت دارند.

به گفتۀ الهه حجازی، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور زنان در دولت یازدهم، باوجود آن‌که 48 درصد از فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری در کشور، زن هستند اما فقط 16 درصد از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها را تشکیل می‌دهند.

حجازی باورهای جنسیتی را مانعی بر سر راه مشارکت زنان در حوزه‌های مدیریتی و تصمیم‌سازی عنوان می‌کند و معتقد است که این تفاوت‌گذاری بین زنان و مردان هیچ مبنای زیستی ندارد.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بانوان‌، جریان‌سازی جنسیتی را در صورتی درست می‌داند که به تغییر مثبت و بهبود در موقعیت زنان منجر شود. او معتقد است که سازوکار جریان‌سازی جنسیتی با کلیشه‌زدایی و تغییر نگرش مردان نسبت به توانمندی‌های زنان به‌همراه حفظ ارزش‌ها و هنجارها و اعتقادات، باید صورت بگیرد.

حجازی آمارهای موجود را دلیلی بر وجود یک ساختار هیآت علمی مردانه در آموزش عالی کشور می‌داند که نشانی از عدم عدالت جنسیتی است و تأکید می‌کند که این اتفاق در حالی رخ داده است که تعداد دانشجویان تقریباً در تعادل جنسیتی قرار دارد.

همچنین به گفته علی اکبر ملکی، رئیس دانشگاه پیام‌نور استان مرکزی، باتوجه به برابری جمعیتی زنان و مردان در کشور بهتر است که زمینه برای حضور برابر آن‌ها در سطوح بالای مدیریتی جامعه فراهم شود.

ملکی راد به درنظرگرفتن توانایی و کارآیی افراد در برابر نگاه جنسیتی و جایگزینی آن تأکید می‌کند.

او امیدوار است که اگرچه زنان در کابینۀ وزیران دولت دوازدهم جایی ندارند، اما باتوجه به این که هنوز اعضاء هیأت دولت تکمیل نشده است، رئیس جمهور در انتخاب رده‌های بالای مدیریتی و دولتی بانوان را در نظر بگیرد.

 

غزال غضنفری

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا