رباتی که 2000 برابر وزن خود را حمل می کند

به گفته دیوید کریستسن David Christensen، یکی از دانشمندان طرح و فعال در آزمایشگاه ساخت ربات دانشگاه استنفورد، قدرتمندترین این ربات ها رباتی است که 12 گرم وزن دارد ولی می تواند اجسامی که 2000 بار سنگین تر از خودش است را بکشد که این وزن معادل کشیدن یک وال بالغ توسط انسان است.

ربات دیگری که تنها 9 گرم وزن دارد قادر است جسمی که وزنش بیشتر از یک کیلو است را به صورت عمودی حمل کند که این وزن نیز معادل کشیدن یک فیل توسط انسان به سمت بالا است. دیگر ربات بسیار کوچک که 20میلی گرم وزن دارد و زیر میکروسکوپ ساخته شده است، 25 برابر وزن خودش را حمل می کند.

راز موفقیت دانشمندان در رسیدن به چنین قدرت فوق العاده ای، بهره گیری از تکنیک های دنیای حیوانات است. دانشمندان با الهام از مارمولک ها، پایه های ربات را به میخ های پلاستیکی بسیار ریزی مجهز کردند که هنگام وارد شدن نیرو، این میخ های کوچک خم می شوند. این خم شدن میخ ها، سطح تماس با سطوح را افزایش می دهد که نتیجه آن افزایش چسبندگی میان سطح و ربات است. مهندسین برای بالا رفتن از سطوح نیز از کرم ها الگو برداری کردند. همان گونه که کرم ها برای جلو راندن خود، در صورتی که نیمی از بدن ثابت است، نیمی دیگر را به جلو می رانند تا سقوط رخ ندهد. ربات ها مینیاتوری نیز از این روش برای صعود روی دیوار استفاده می کنند.

این ربات ها ماه آینده توسط گروهی از دانشگاه استنفورد در کنفرانس بین المللی رباتیک و اتوماسیون  International Conference on Robotics and Automation به نمایش گذاشته می شود. این گروه تحقیقاتی امیدوارند این ربات ها بتوانند وظایف متنوعی را در آینده انجام دهند، همچنین نمونه های بزرگتر و قدرتمندتر آنها در صنایع و کارخانه ها مورد استفاده قرار گیرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا