از ساعت بیگ‌بن چه می‌دانیم؟

برج بیگ‌بن یا ساعت بیگ‌بن (Big Ben) درواقع برج ساعت کاخ «وست‌مینستر» در لندن است که در ضلع شمال شرقی ساختمان پارلمان بریتانیا قرار دارد. بیگ بن، نام زنگ بزرگی است که 13 تن وزن دارد و در داخل برج نصب شده است. این زنگ سر هر ساعت به صدا درمی‌آید و در 150 سال اخیر تنها 2 بار خاموش شده است.

کاخ وست‌مینستر که در قرون وسطی ساخته شده بود، در یک حادثه ویرانگر آتش‌سوزی در ۲۲ اکتبر سال ۱۸۳۴ میلادی از بین رفت و بعد از آن بود که «چارلز بری»، معمار معروف انگلیسی، هنگامی که شروع به ساخت مجدد این کاخ کرد، یک برج ساعت برای ضلع شمال شرقی کاخ درنظر گرفت. برج ساعت بیگ‌بن در سال 1856 یعنی 12 سال بعد از ساخت بنای کاخ، احداث شد.

کاخ وست‌مینستر در حال حاضر محل زندگی خانواده سلطنتی انگلستان و نیز محلی برای اجرای مراسم و تشریفات رسمی است.

برج ساعت بیگ‌بن از سطح زمین، ۹۶ متر ارتفاع دارد و ساعت آن که دارای چهار جهت است، ۵۴/۹ متر بالاتر از سطح زمین است.

 

مکانیزم پیری، مثل دیگر ساختارهای موجود در جهان، باعث شده که ساعت بیگ‌بن نیازمند تعمیرات جدی شود. به همین دلیل، همۀ قطعات این ساعت عظیم برای بازسازی کامل از هم جدا می‌شوند.

به گفته یکی از اعضای تیم تعمیر و بازسازی بیگ‌بن، قطعات این ساعت که 5 تن وزن دارند، بعد از متوقف شدن کار ساعت در بالای برج از یکدیگر جدا و به پایین منتقل می‌شوند. بعد از انتقال تمامی قطعات به پایین، کار تعمیر و بازسازی ساعت روی زمین انجام می‌شود.

او گفته است: «تصور کنید کارکردن در کنار زنگ‌های ساعتی به این بزرگی چقدر سخت است. باید برای سلامتی کسانی که روی آن کار می‌کنند ساعت را خاموش کنیم تا زنگ نزند.»

 

اگر ساعت بیگ‌بن لندن قرار بود که امروز ساخته شود، 222 هزار دلار صرف هزینه ساخت آن می‌شد.

کارخانه‌ای که از ساعت بیگ‌بن محافظت می‌کند، در تمام ساعات شبانه‌روز در دسترس است چراکه هر لحظه ممکن است مشکلی برای بیگ‌بن ایجاد شود.

جالب است بدانیم که در سال 1949 دسته‌ای از پرندگان که روی عقربه دقیقه‌شمار این ساعت نشسته بودند، باعث شدند که بیگ‌بن 4.5 دقیقه عقب بماند.

پژوهشگران دانشگاه «لایسستر» انگلستان با ایجاد یک نقشه‌ لرزش‌ از ناقوس بزرگ بیگ‌بن به تحقیق درباره طنین صدای این ساعت مشهور پرداختند. آن‌ها برای اولین بار از اشعه‌ لیزر برای تهیه‌ نقشه‌ دقیق تولید صدا توسط این ناقوس استفاده کردند.

آن‌ها با به‌کارگیری این تکنیک توانستند جزئیات بسیار دقیقی از صدای ناقوس ثبت کنند.

تحقیقات این گروه نشان می‌دهد که ضخامت بدنه‌ فلزی بیگ‌بن باعث ایجاد وزن بیشتری برای آن در مقایسه با ناقوس‌ها هم‌اندازه‌اش شده است.همین مسئله منجر به افزایش غیرمنتظره‌ تن صدا در آن می‌شود همچنین ارتعاشاتی را تولید می‌کند که فرکانس و شدت آن‌ها با توجه به پروفیل استفاده‌شده در ساخت بدنه‌ بیگ‌بن متغیر است.

محققان می‌گویند زمانی که ساعت بیگ‌بن برای اولین بار در سال1858 به صدا درآمده، ترکی در آن ایجاد شده که هرگز تعمیر نشده و همین ترک عامل ایجاد آهنگ خاص صدای این ناقوس است.

ناقوس برج بیگ‌بن به تنهایی ۱۳ تن وزن دارد و ارتفاع آن ۲٫۷۴ متر است. این ناقوس توسط یک میلۀ ۲۰۰ کیلویی که در آن تعبیه شده به صدا در می‌آید. برجی که ناقوس بیگ‌بن در آن قرار گرفته فاقد آسانسور است و تعمیرکاران برای دستیابی به آن هر بار 334 پله مدور را پشت سر می‌گذارند.

ساعت این برج عظیم از ظهر21 آگوست 2017 بعد از نواختن 12 زنگ، به مدت 4 سال برای تعمیر و بازسازی به خواب رفت. این ساعت در سال 2020 دوباره نصب خواهد شد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا