پرتاب فضاپیمای نیروی هوایی آمریکا در ماه سپتامبر

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، دو ماه پیش رسانه‌ها از انعقاد قراردادی بین "اسپیس‌ایکس"(SpaceX) و نیروی هوایی آمریکا برای پرتاب فضاپیما خبر دادند.

نکته جالب توجه در رابطه با این همکاری، اعلام ناگهانی خبر آن بود. معمولا پیش از این، اخبار مربوط به قراردادهای فضایی یک تا دو سال زودتر منتشر می‌شد اما این بار تنها دو ماه زودتر این قرارداد منعقد شد.

این فضاپیما در چهار ماموریت قبلی خود با استفاده از موشک "اطلس 5"(Atlas V) "اتحادیه پرتاب فضاپیمای آمریکا"(ULA) به فضا پرتاب شده بود.

پیش از این اعلام شده بود که پرتاب فضاپیمای ارتش آمریکا زودتر از ماه اوت نخواهد بود ولی در اعلامیه‌ای جدید این پرتاب به ماه سپتامبر موکول شد.

اسپیس‌ایکس همانند دیگر پرتاب‌های خود از موشک "فالکون 9" (Falcon 9) استفاده خواهد کرد اما این بار قرار است این موشک قابل بازیابی برای اولین بار برای پرتاب فضاپیما مورد استفاده قرار بگیرد.

پیش از این اسپیس‌ایکس از فالکون 9 برای پرتاب ماهواره به فضا استفاده کرده است.با وجود انتشار دو خبر در رابطه با این قرارداد، همچنان جزئیات آن سری است و هیچ توضیحی در رابطه با محتویات این فضاپیما و ماموریت آن داده نشده است.

این فضاپیما از نوع رباتیک بوده و سرنشینی در این ماموریت نخواهد داشت.

چندی پیش فضاپیمای X-37B پس از پایان ماموریت 718 روزه خود در مدار زمین در پایگاه فضایی "کندی"(Kennedy) واقع در فلوریدا فرود آمد.

شرکت بوئینگ این فضاپیما را تولید کرده است و نیروی هوایی آمریکا برای انجام مطالعه در زمینه کاهش خطرات پروازهای مداری از آن استفاده می‌کند.

چهارمین ماموریت فضاپیمای بوئینگ در تاریخ 20 مه سال 2015 میلادی با استفاده از موشک "اطلس 5" از پایگاه کندی در فلوریدا به فضا پرتاب شد.

از این فضاپیما که می‌توان از نظر ساختاری آن را "مینی‌شاتل" نامید، برای انتقال مواد آزمایشگاهی به فضا و همچنین انجام آزمایش‌های پیشرفته در زمینه برقراری ارتباط با ماهواره‌ها در فرکانس‌های بالا استفاده شده است.

دو قرارداد اخیر نیروی هوایی ارتش آمریکا با اسپیس ایکس به ترتیب 83 میلیون و 96.5 میلیون دلار ارزش داشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا