شناسایی چند جهش ژنی مؤثر در سرطان پستان توسط دانشمند ایران

به گزارش ایسنا، حدود 10 درصد از تمامی موارد سرطان پستان موروثی هستند و تصور می‌شود فقط نیمی از ژن‌های عامل این نوع بیماری شناسایی شده‌اند.در تحقیق جدید، محققان 20 هزار ژن مختلف موجود در 195 بیمار مبتلا به سرطان پستان را بررسی کردند. این افراد از گروه‌های لهستانی و کانادایی-فرانسوی بودند که از لحاظ ژنتیکی بسیار همگون بودند.

تیم علمی به رهبری دکتر اکبری همچنین با بررسی 25 هزار بیمار دیگر و افراد غیرمتاثر از این دو جمعیت، ارتباط ژن شناسایی‌شده RECQL را با سرطان پستان تایید کرد.این مطالعه نشان می‌دهد، بررسی جوامع خاصی مانند زنان لهستانی و فرانسوی-کانادایی، رویکردی بسیار مناسب برای شناسایی‌کردن ژن‌های مرتبط با بیماری است.

جهش‌های مکرر ژن RECQL بین این زنان در این بررسی شناسایی شدند. در گروه لهستان، نوعی جهش ژن RECQL، خطر پنج‌ برابری سرطان پستان را در مقایسه با افراد فاقد این جهش نشان داد. در عین حال، در میان جمعیت کانادایی-فرانسوی، نوع دیگری از جهش RECQL، پنجاه برابر بیشتر در میان زنان مبتلا به سرطان پستان مشاهده شد.محققان به دنبال غربالگری تمامی زنان مبتلا به سرطان پستان برای یافتن جهش‌های ژنی مانند جهش‌های RECQL هستند.

دکتر اکبری این موفقیت را گامی مهم به سوی شناسایی تمامی ژن‌های مرتبط با سرطان پستان دانست و افزود: در آینده شاید بتوانیم درمان‌هایی را برای جهش‌های ژنتیکی مناسب مرتبط با سرطان پستان ارائه دهیم و این موضوع، راه‌های جدید و بهتری را برای درمان در اختیار می‌گذارد. جزئیات این موفقیت علمی در مجله Nature Genetics منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا