ارتباط حفاری های نفت و گاز و زمین لرزه های اخیر در آمریکا

طبق گزارش سازمان زمین‌شناسی آمریکا که به‌تازگی منتشرشده ،در سال‌های اخیر ده‌ها منطقه در آمریکا با زلزله‌هایی لرزانده شده‌اند که ماشه‌شان توسط حفاری‌های نفت و گاز کشیده شده است. طبق تحقیقات انجام‌شده توسط محققان سازمان زمین‌شناسی زلزله‌های انسان‌ساز در سال‌های اخیر بار‌های مناطقی پایدار در 8 ایالت آمریکا را لرزانده‌اند که سابقه لرزه خیری نداشته‌اند. افراد باتجربه می‌گویند این افزایش در تعداد زمین‌لرزه‌ها به‌طور عمده به دلیل تزریق پساب‌های حفاری نفت و گاز به اعماق زمین ایجاد می‌شود که می‌تواند گسل‌های غیرفعال را فعال کند. برای مثال در روش شکست هیدرولیکی حجم عظیم آب، ماسه و مواد شیمایی با فشار زیاد به درون سازند‌های سنگی پمپ می‌شوند تا با شکستن سنگ‌ها باعث آزادی و خرج نفت و گاز شوند.

مطالعات زیادی وجود دارد که افزایش لرزه‌های کوچک را به تزریق این مواد به درون چاه‌های دفع مواد عمیق نسبت می‌دهند. اما مطالعه انجام‌شده توسط سازمان زمین‌شناسی آمریکا نخستین بار است مشخص می‌کند این زلزله‌های انسان‌ساز در کدام مناطق رخ‌داده‌اند. «مارک پترسن» که هدایت پروژه ملی نقشه‌برداری را بر عهده دارد می‌گوید:« خطر در مناطق نزدیک به حفاری‌های نفت و گاز بالا است.» او ادامه‌ می‌دهد:« در حال حاضر اوکلاهاما بسیار بیشتر از کالیفرنیا که لرزه خیرترین ایالت جنوبی است، زلزله‌های بالای 3 ریشتر دارد.» این در حالی است که این ایالت تا همین اواخر هیچ‌گاه موردتوجه زلزله شناسان نبود تا این‌که در سال‌های اخیر با موجی از زمین‌لرزه‌های روبرو شد که بزرگ‌ترینشان در سال 2011 رخ داد و 5.6 ریشتر بزرگی داشت. با تازگی آژانس بررسی زمین‌شناسی این ایالت اعلام کرده این زمین‌لرزه‌ها تحت تأثیر سیستم دفن پساب در چاه‌های عمیق دفن پسماند بوده است. پترسن می‌گوید:« آن‌ها گسل‌های قدیمی هستند و ما همیشه نمی‌دانیم که کجا قرار دارند.» اما انستیتو نفت آمریکا واکنش فوری به این مسئله نشان نداده. آن‌ها تنها به گفتن این مسئله بسنده کرده‌اند که برای تهیه یک نقشه از خطوط گسلی که حفاری روی آن انجام می‌شود تلاش خواهند کرد. اما ازنظر متخصصان و زمین شناسان مسئله فراتر از این حرف‌ها است و زلزله 5.6 ریشتری اوکلاهاما نشان داده که این حفاری‌های می‌تواند ماشه زلزله‌های بزرگ‌تر را هم بکشد. همین مسئله زمینه ورود سازمان زمین‌شناسی آمریکا به مسئله را باز کرد است. به‌این‌ترتیب تا اینجای کار حفاری‌های نفت و گاز رسماً به‌عنوان مقصر اصلی زلزله‌های ایالت اوکلاهاما معرفی‌شده‌اند و بعدی نیست در آینده بخشی از این فعالیت‌ها به دلیل خطرآفرین بودن تعطیل شوند.