نابودی جنگل‌های جهان تا سال 2030

متخصصان 11 نقطه بحرانی را شناسایی کرده‌اند که در طی دو دهه آینده 80 درصد جنگل‌زدایی‌های جهان در آن‌ها اتفاق خواهد افتاد.
متخصصان حفاظت هشدار می‌دهند صدها میلیون هکتار از جنگل‌های جهان ظرف دو دهه آینده در حدود 11 منطقه قربانی جنگل‌زدایی خواهد شد. این تحقیق که توسط بنیاد جهانی حیات‌وحش انجام‌شده 11 نقطه را در خط مقدم جنگل‌زدایی در جهان شناسایی کرده که بیشتر از 80 درصد نابودی جنگل‌ها در این مناطق رخ خواهد داد. آن‌ها می‌گویند بیشتر از 170 میلیون هکتار از جنگل‌های جهان تا سال 2030 نابود خواهد شد اگر روند فعلی جنگل‌زدایی در جهان ادامه یابد. این میزان از نابودی جنگل‌ها معادل مساحت کشور‌های آلمان، فرانسه، اسپانیا و پرتقال خواهد بود.


این مناطق شامل آمازون، جنگل‌های آتلانتیک، سرادو در آمریکای جنوبی، سکو دارین در آمریکای مرکزی، حوزه رودخانه کنگو، شرق آفریقا، شرق استرالیا، مکونگ بزرگ در جنوب شرقی آسیا، برونئی، گینه نو و سوماترا خواهد بود. این بنیاد می‌گوید این مناطق که دارای ریسک پایدار و فزاینده جنگل‌زدایی هستند، محل زندگی جوامع بومی‌ای محسوب می‌شود که بقایشان به این جنگل‌های وابسته است و همین‌طور محل زندگی گونه‌های درخطر انقراضی مثل اورانگوتان و ببر محسوب می‌شوند. اما این جنگل‌ها قربانی گسترش کشاورزی، مزارع نخل پالم و سویا و همان‌طور که در گزارش قبلی این بنیاد آمده گسترش مزارع کوچک خواهند شد.
بنیاد جهانی حیات‌وحش هشدار می‌دهد ورود به شیوه‌های ناپایدار جمع‌آوری چوب به‌عنوان سوخت، استخراج از معادن، کارگاه‌های احداث سد و دیگر پروژه‌هایی که پای جاده را به مناطق دورافتاده می‌کشانند از مهم‌ترین دلایل جنگل‌زدایی در مناطق جدید عنوان‌شده است.
بر این مبنا گروه حفاظت یک فراخوان برای اقدام در مقابل تخریب این جنگل‌ها صادر کرده که شامل گسترش و تقویت مناطق حفاظت‌شده، به رسمیت شناختن منافعی که جنگل‌ها فراهم می‌کنند، سرعت بخشیدن و تقویت طرح‌های مشوق برای کشور‌هایی که باعث کاهش گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از جنگل‌زدایی می‌شوند، است.
همین‌طور شاخه انگلستان این سازمان هم کمپینی را راه‌اندازی کرده هدف آن برطرف کردن نقاط ضعف و جلوگیری از فروش محصولاتی نظیر کتاب و مبلمان در اتحادیه اروپا است که از راه تجارت غیرقانونی چوب ساخته‌شده‌اند. «رود تیلور» مدیر طرح جنگل‌های این سازمان می‌گوید: «تصور کنید جنگل‌هایی به وسعت 4 کشور آلمان، فرانسه، اسپانیا و پرتغال فقط در کمتر از 20 سال نابود شوند. ما باید چنین ریسکی را که باعث از بین رفتن جوامع و فرهنگ‌های وابسته به جنگل می‌شود برطرف کنیم و مطمئن شویم که جنگل‌ها به ذخیره کردن کربن و تصفیه هوای ما، تولید چوب و فراهم کردن محیط زندگی برای میلیون‌ها گونه ادامه خواهند داد.»
بررسی‌های بنیاد جهانی حیات‌وحش نشان می‌دهد در صورت متوقف نشدن این روند 20 میلیون هکتار از جنگل‌های جهان تا سال 2050 از بین خواهند رفت. بر این مبنا این سازمان هشدار می‌دهد باید جنگل‌زدایی تا سال 2020 متوقف شود تا از بروز تغییرات خطرناک اقلیمی و سقوط اقتصادی جلوگیری شود.
مشاور ارشد شاخه انگلستان این بنیاد « ویل اشلی کانتلو» می‌گوید:« اگر ما می‌خواهیم روند از دست رفتن تنوع زیستی و گرمایش جهانی متوقف شود باید جنگل‌زدایی را متوقف کنیم. در غیر این صورت این موضوع بر کیفیت زندگی همه ما تأثیر خواهد گذاشت. مدیریت پایدار جنگل‌ها سنگ بنای توسعه پایدار، کاهش فقر و آب‌وهوای پایدار در سراسر جهان است.»

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا