آغاز همکاری جدید ایران با سازمان ثبت سرطان IARC

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر کاظم زنده دل در بازدید نمایندگان آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) از مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر و پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه افزود: با توجه به برنامه ریزی ملی کنترل سرطان در وزارت بهداشت یکی از مهم ترین الزامات این برنامه جمع آوری شواهد و اطلاعات دقیق از وضعیت سرطان در کشور است.

وی افزود: بر این اساس ثبت سرطان جمعیتی، از سال ها پیش در کشور آغاز شد اما هنوز نتوانسته است استانداردهای بین المللی را کسب کند.

زنده دل از آغاز همکاری های جدید با سازمان ثبت سرطان IARC خبر داد و گفت: موسسه بین المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی است و مسئولیت حمایت و توسعه برنامه های ثبت سرطان در دنیا را برعهده دارد و تاکنون بیش از 250 برنامه ثبت سرطان در کشورهای مختلف دنیا مورد تأیید این مرکز قرار گرفته است.

مسئول برنامه ملی ثبت سرطان گفت :نخستین گزارش ثبت سرطان ایران در سال 2013از استان گلستان مورد تأیید این موسسه قرار گرفت که این تحقیق زیر نظر دکتر ملک زاده و همکاران دانشگاه گلستان انجام شد.

وی ادامه داد: ویرایش دهم کتاب سیمای سرطان در 5 قاره (Cancer In Five Continents) که به عنوان مرجع ثبت سرطان شناخته می شود به چاپ رسید این در حالی است که تا آن زمان هیچ گزارشی از ایران تأیید نشده بود.

وی افزود: دکتر ملک زاده به عنوان مسئول برنامه ملی کنترل سرطان ایران، مرکز تحقیقات سرطان انستیتوکانسر را به عنوان دبیرخانه هماهنگی ثبت سرطان در استان ها تعیین کرده است تا برنامه های ثبت سرطان در تهران و 10 استان کشور به صورت استاندارد اجراشده و به تأیید سازمان بهداشت جهانی برسد و براساس آن با وجود آمار دقیق وضعیت سرطان در ایران برنامه ریزی کنترل آن صورت گیرد.

زنده دل جمع آوری اطلاعات دقیق را لازمه برنامه ریزی موثر در زمینه کنترل سرطان دانست و افزود: به عنوان مثال در ثبت سرطانی که انجام شده بود، میزان شیوع سرطان ریه در رتبه ششم و هفتم قرار داشت ولی با اجرای دقیق برنامه ثبت سرطان در استان گلستان مشخص شد که این سرطان در رتبه دوم یا سوم قرار دارد لذا هرچقدر اطلاعات در این زمینه دقیق تر باشد، بهتر می توانیم اولویت های خود را تعیین و براساس آن منابع را به درستی صرف اولویت ها کنیم.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه با اشاره به حضور نمایندگان آژانس بین المللی ثبت سرطان در دانشگاه گفت: در موسسه بین المللی ثبت سرطان، کشورها از نظر جغرافیایی به شش گروه تقسیم شده اند و قطب منطقه آسیا که شامل ایران و سایر کشورهای آسیایی می شود نیز در هند قرار دارد.

در این بازدید دکتر راجش دیکشیت مسئول قطب سرطان منطقه، دکتر فردی بری مسئول ثبت سرطان درIARC را همراهی می کندو امیدواریم بتوانیم از تجربیات آنان در راه اندازی برنامه های ثبت سرطان در مناطق مختلف کشور استفاده کنیم.

وی از انعقاد تفاهم نامه همکاری مرکز تحقیقات سرطان انستیتوکانسر و موسسه بین المللی ثبت سرطان خبر داد و گفت: در این تفاهمنامه نحوه همکاری های آینده دو مرکز روشن می شود البته در زمینه کلیات تفاهمنامه به توافق رسیده ایم ولی نکات جزئی باقی مانده که در این فرصت در مورد آن ها بحث خواهیم کرد.

زنده دل با اشاره به بخشی از مفاد این تفاهمنامه گفت: بر اساس این تفاهمنامه در نظر است مرکز تحقیقات سرطان به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه ثبت سرطان این برنامه را پیگیری کند.

در ادامه، دکتررضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی هدف اصلی این بازدید را ایجاد نظام ثبت سرطان در کشور خواند و افزود: یکی از چالش هایی که با آن مواجهیم این است که هنوز آمار دقیقی از سرطان در کشور وجود ندارد لذا هدف گذاری شده که در 10 استان کشور برنامه ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت اجرا شود.

وی افزود: در این بازدید با کارشناسان سازمان بهداشت جهانی به توافق رسیدیم که با کمک آنان نظام ثبت سرطان دقیق و کاملی را در کشور ایجاد کنیم.

دکتر فردی بری (Freddie Bray) مسئول ثبت سرطان در AIRC و دکتر راجش دیکشیت (Rajesh Dikshit) مسئول قطب ثبت سرطان در منطقه آسیا با حضور در مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر و پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه از نزدیک در جریان فعالیت های این دو مرکز در زمینه تحقیقات سرطان قرار گرفتند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا