ربات ژاپنی‌ها در اثر تشعشعات فوکوشیما از کار افتاد!

به گزارش سيناپرس به نقل از دي جي كالا مگ،ماموریت این ربات، کاوش ستون زیر راکتور هسته‌ای واحد دو بوده؛ جایی که خطر وجود سوخت هسته‌ای ذوب‌شده وجود داشت. اما حدود ۱۰ قدم مانده به هدف، یکی از چرخ‌های زنجیری این ربات از کار افتاد. شرکت توکیو الکتریک (TEPCO) که مدیریت نیروگاه فوکوشیما را به عهده دارد، تصمیم گرفت که کابل‌های ربات را آزاد و ربات را داخل راکتور رها کند. سخنگوی TEPCO در مصاحبه‌اش با سایت Phys عنوان کرده هنوز مشخص نیست که تشعشعات یا مواد باقی‌مانده از فاجعه‌ی سال ۲۰۱۱ این ربات را از کار انداخته است.

این ربات با حدود ۶۰ سانتی‌متر طول و ظاهری شبیه به عقرب، به دو دوربین در جلو و عقب، حس‌گر دما و تشعشعات مجهز بود. این ربات عقرب‌مانند با ۱۰ سانتی‌متر عرض و چرخ‌های زنجیری برای گشتن بین لوله‌ها طراحی شده بود. شرکت توشیبا در ساخت این ربات نقش داشته است.

این هفتمین رباتی است که در کاوش‌های رآکتور هسته‌ای نیروگاه فوکوشیما از بین رفته است. یک ربات پاکسازی، هفته‌ی گذشته برای آماده کردن مسیر ربات اخیر فرستاده شده بود که بعد از حدودا دو ساعت در حالی که دوربین آن بر اثر تشعشعات بالای رآکتور سوخته بود، بیرون کشیده شد. این تشعشعات حدودا ۶۵۰ سیورت بر ساعت تخمین زده می‌شوند. (برای اینکه شدت آن را درک کنید باید یادآور شویم که سی تی اسکن تنها ۰٫۰۰۶ سیورت اشعه منتشر می‌کند و فقط نیم سیورت می‌تواند انسان را به مسمویت پرتویی دچار کند).

TEPCO در گزارشات رسمی خود عنوان کرده که سطح تشعشعات در خارج از رآکتورها خطرناک نیستند و خطری برای مردمِ آن حوالی وجود ندارد. با این حال هنوز در داخل راکتور مشکل تشعشعات کاملا جدی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا