امواج مغزی بشر نیز مانند اثر انگشت منحصر به فرد هستند!

به گزارش سيناپرس به نقل از كليك،طبق یافته‌های محققان، واکنش هر یک از ما نسبت به محرک‌های محیطی همچون مواد غذایی، افراد مشهور و لغات، منحصر به فرد است. در واقع می‌توان گفت هر یک از افراد را با واکنش‌های منحصر به فرد خود با دقت ۱۰۰ درصد می توان شناسایی کرد.  

به گزارش کلیک، یک تیم تحقیقاتی ۵۰ نفر را برای آزمایش برگزیدند و برای سنجش فعالیت مغز از آن‌ها نوار مغزی گرفتند. در این آزمایش به شرکت کنندگان ۵۰۰ تصویر نشان داده شد که شامل تصاویر مواد غذایی معمولی، افراد مشهور و کلمات بود. محققان این تصاویر را انتخاب کرده بودند زیرا آن‌ها واکنش منحصر به فرد هر یک از افراد را نسبت به محرک‌های محیطی نشان می‌دادند. محققان با استفاده از کامپیوتری که نوار مغزی می‌گرفت، می‌توانستند با دقت ۱۰۰ درصد افراد را با واکنش‌های منحصر به فرد خود شناسایی کنند.

طبق گفته‌های محققان زمانی که الگوهای امواج مغزی با اثر انگشت یا اسکن شبکیه چشم مقایسه می‌شوند، . زمانی که اثر انگشت با اسکن شبکیه چشم مقایسه می‌شوند، شکل برتری از زیست سنجی محسوب می‌شوند. اثر انگشت افراد و اسکن شبکیه چشم آن‌ها تغییر پذیر نیستند اما در مقابل الگوهای امواج مغزی تغییر پذیر هستند و این امکان را برای افراد فراهم می‌کند که در موارد نادری که نوار مغزی چاپ شده آن‌ها به سرقت می‌رود، قادر باشند امواج مغزی خود را تغییر دهند.

سارا لازا، استاد یار روانشناسی و سرپرست محققان اذعان می‌کند که در صورتی که اثر انگشت فردی به سرقت برود، آن شخص به هیچ وجه نمی‌تواند اثر انگشت خود را تغییر دهد و اثر انگشت فرد می‌تواند مورد سوء استفاده‌های بسیاری قرار گیرد. اما امواج مغزی را به راحتی می‌توان تغییر داد و همین مزیت است که شناسایی از طریق امواج مغزی را نسبت به روش‌های دیگر زیست سنجی متمایز کرده است.

محققان در آزمایش قبلی خود  تنها از لغات استفاده کردند و ۳۲ نفر در این آزمایش شرکت داشتند. محققان در این آزمایش از کامپیوتر برای تحلیل امواج مغزی استفاده کردند.  در این آزمایش دقت شناسایی افراد توسط امواج مغزی منحصر به فرد آن‌ها بیش از ۹۷ درصد بود. در حالی که در آزمایش که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، پژوهشگران موفق شدند با دقت ۱۰۰ درصد افراد را شناسایی کنند. این تحقیق می‌تواند در مواردی که امنیت بالا اهمیت بسیار زیادی دارد به کار گرفته شود. یکی از این موارد دسترسی به پنتاگون است که نیازمند سیستمی بدون خطا برای تشخیص هویت افراد است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا