سامانۀ پیامکی برای شناسایی چک بی‌محل

مسعود رحیمی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی اعلام کرد که بانک مرکزی در راستای ساماندهی صدور چک‌های بی‌محل و یکپارچه‌سازی ظاهر چک‌های بانکی اقداماتی را انجام داده است.

او در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: «بانک مرکزی به منظور افزایش امنیت چک و جلوگیری از صدور چک‌های بلامحل، طرحی را به شورای پول و اعتبار ارائه داده که مصوب هم شده است. بر اساس آن، در مرحله اول شش بانک کشور آن را اجرایی می‌کنند.»

رحیمی در توضیح جزئیات این طرح گفت که از این به بعد تمام مشخصات ظاهری چک‌ها مثل ابعاد و محتوای آن‌ها یکسان‌سازی می‌شود و تنها وجه تمایز چک‌های موجود در نظام بانکی، لوگوی بانک‌ها خواهد بود.

به گفته مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی، در این طرح قبل از هر چیز صلاحیت و اهلیت متقاضی دسته چک متناوباً و به‌صورت کامل و دقیق بررسی و سابقه عملکردی آن‌ها مدام رصد می‌شود.

مرحله بعدی تغییر فرآیند صدور دسته‌چک‌ها است، به این معنی که در گذشته این امکان وجود داشت که بانک‌ها به‌شکل جدا از هم دسته‌چک صادر و آن‌ها را شخصی‌سازی کنند، اما در قالب طرح جدید این امکان دیگر وجود ندارد و تنها در شرایطی دسته‌چک صادر می‌شود که صلاحیت فرد متقاضی بررسی و تأیید شود و علاوه بر آن، هر چک بارکد منحصربه‌فرد خود را خواهد داشت که به واسطۀ همین بارکد، چک از لحظۀ صدور تا وصول آن، قابلیت پیگیری دارد.

 

رحیمی به‌عنوان یک مقام مسئول در بانک مرکزی در ادامه تأکید کرد که بر اساس طرح جدید این امکان برای گیرندگان چک نیز فراهم است که می‌توانند قبل از پذیرش چک، شماره منحصربه‌فرد بارکد – یا همان شماره شناسه استعلام- را به سامانه استعلامات بانک مرکزی ارسال و مشخصات دارندۀ دسته‌چک را استعلام کنند.

گفتنی است که شماره سامانه استعلامات بانک مرکزی روی هر برگ چک نوشته شده و در دسترس مراجعان است و نحوۀ دقیق انجام این کار به این صورت است که دریافت‌کنندۀ چک بارکد یا همان شماره شناسه استعلام چک را به شماره سامانه استعلامات از یکی از سه طریق پیامک، تماس تلفنی گویا و پرتال بانک مرکزی ارسال می‌کند و سپس مشخصات دارندۀ دسته‌چک مشاهده می‌کند.

در نتیجۀ این استعلام، شائبه چک سرقتی، مفقودی یا دارای امضای جعلی برای دریافت‌کنندگان چک از بین می‌رود.

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا