جایزه مصطفی با مشارکت مردم در جهان اسلام به دانشمندان برتر اهدا می شود

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، جایزه مصطفی(ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر 2 سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه به نام محمد(ص) بنیانگذار اسلام و به دلیل تأکید بسیار او بر علم‌آموزی به نام یکی از القاب او 'مصطفی' به معنای برگزیده نامگذاری شده است.این جایزه از سوی بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) اهدا می شود.

مهدی صفاری نیا، امروز (چهارشنبه) در جلسه معرفی بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) در بنیاد نخبگان اصفهان اظهار کرد: امروزه یکهزار و 400 جایزه علم و فناوری مختلف در دنیا وجود دارد که بیشتر آنها غیر دولتی و در کشورهای غربی است.
وی ادامه داد: جایزه ای مانند نوبل بر اساس وقف و کمک های داوطلبانه پایه ریزی شده است و در کشورهایی مانند امریکا، درصد قابل توجهی از بودجه دانشگاه ها از محل کمک های داوطلبانه تامین می شود.
وی با بیان اینکه حضور مسلمانان در جوایز بین المللی علم و فناوری بسیار کم است، اظهار کرد: از بین 800 برنده جایزه علمی نوبل در 120 سال گذشته تا کنون فقط پنج دانشمند، مسلمان بوده اند.
صفاری نیا با بیان اینکه مسلمانان در این زمینه، تبلیغ مناسبی نکرده اند، تصریح کرد: بنیاد علم و فناوری مصطفی(ع) با هدف رفع این چالش، جایزه مصطفی (ص) را بنیان گذاشت تا به یک حرکت علمی ماندگار و متداوم تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه جایزه مصطفی در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید، گفت: ما تلاش داریم به جای اینکه دانشمندانی مانند خانم میرزاخانی در خارج کشور تجلیل شوند، خودمان این نخبگان را شناسایی و از آنها تجلیل کنیم.
دبیر شورای سیاستگزاری جایزه مصطفی(ص) افزود: مراسم اهدای این جایزه هر 2 سال یکبار برگزار می شود که نخستین دوره آن سال 94 برگزار شد.
وی با بیان اینکه جایزه دانشمند برتر این مراسم، 500 هزار دلار است، خاطرنشان کرد: این جایزه از راه‌هایی چون وقف دارایی‌های مؤسسه های بزرگ اقتصادی و دانش‌بنیان، صاحبان سرمایه یا علاقه‌مندان به رشد علمی جوامع اسلامی تأمین می‌شود.
وی تاکید کرد: نشریه های علمی معتبر بین المللی مانند ساینس (Scince) از این جایزه استقبال زیادی کردند و حتی آن را ' نوبل اسلامی' خواندند.
صفاری نیا افزود: دومین دوره این جایزه آذر سالجاری با تقدیر از دانشمندان برجسته جهان اسلام در تهران برگزار خواهد شد.
وی دیگر برنامه های بنیاد مصطفی(ص) را برگزاری مسابقه نور ( در سطح دانش آموزی)، اهدای مدال در سطح دانشجویی و برنامه تبادل تجربه های علم و فناوری دانشمندان در کشورهای اسلامی (Step) عنوان کرد.
صفاری نیا از خیران خواست تا با حمایت از بنیاد مصطفی(ص) و برنامه جایزه مصطفی(ص) این نهاد غیر دولتی را در نهادینه کردن تجلیل از دانشمندان برتر کشورهای مسلمان و به اشتراک گذاری علم و فناوری آنها برای توسعه این کشورها کمک کنند.
وی خاطرنشان کرد: خیران می توانند با عضویت در صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی (ص) در این امر سهیم باشند.
رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان نیز در نشست معرفی بنیاد مصطفی(ص) گفت: این بنیاد جریانی فاخر و هیجان انگیز در حوزه علم و فناوری محسوب می شود.
شقایق حق جوی جوانمرد با بیان اینکه نشست جایزه بنیاد مصطفی (ص) برای اولین بار در استان اصفهان برگزار می شود افزود: برنامه امروز با هدف معرفی بنیاد مصطفی (ص) بعنوان یک بنیاد بین المللی نوآورانه در جهان اسلام برای حمایت از علم و فناوری است.
وی با بیان اینکه امیدواریم این برنامه موجب تحول جدید در جامعه علمی و در کل فضای جامعه شود، ادامه داد: این تحول بزرگ می تواند انرژی ها و سرمایه های اجتماعی را برای رفتن از اقتصاد نفتی به سوی اقتصاد مبتنی بر نوآوری جلب می کند.
حق جوی جوانمرد گفت: سعی کردیم همه گروه هایی را که در استان اصفهان می توانند مخاطب برنامه های بنیاد مصطفی (ص) باشند را پیدا کرده و با آنها گفت و گو کنیم.
وی با اشاره به برنامه های نشست یک روزه هم اندیشی و معرفی بنیاد مصطفی(ص) گفت: در این برنامه در زمینه فعالیت های دانش آموزی بنیاد مصطفی، همکاری بنیاد با رییسان دانشگاه ها، خیران و واقفان هم اندیشی شد.
بنیاد مصطفی با شناسایی، معرفی و تقدیر از برترین های علم و فناوری در جهان اسلام ، علم آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می کند.
جایزه علمی فناوری مصطفی(ص)، تلاش دارد برترین دانشمندان جهان اسلام را بر اساس ارزیابی منصفانه و دقیق به عنوان طلایه داران عرصه علم و فناوری به جهانیان معرفی کند تا از این طریق، جایگاه دانشمندان اسلامی تقویت و زمینه برای ایجاد تمدن نوین اسلامی مهیا شود.
دستیابی به مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران که از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری است، یکی دیگر از اهداف جایزه مصطفی (ص) به شمار می آید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا