اجرای مطالعه کوهورت بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی در آمل

مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد از جمله مراکز تحقیقاتی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران است که در محل بیمارستان آموزشی، درمانی فیروزگر و به منظور گسترش پژوهش و ارائه راه حل در امور بهداشتی، درمانی و تحقیقاتی تاسیس شده است.

موافقت اصولی این مرکز درسال 85 توسط شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی و موافقت قطعی مرکز درسال  92 صادر شد.

ارتباطات علمی و بین‌المللی متعدد، اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با اهمیت، تربیت نیروی متخصص پژوهش محور، بکارگیری نیروهای پژوهش‌گر و محقق جوان و تأسیس آزمایشگاه‌های تخصصی و منحصر به فرد برای تحقیقات پایه، از جمله دستاوردهای این مرکز طی دهه گذشته بوده است و برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی مرکز تحقیقات در چهار حوزه آموزش، پژوهش، درمان و انتشارات انجام می‌شود.

در این میان پژوهش به عنوان  محور اصلی و از جمله دستاوردهای مرکز انجام تحقیقات تخصصی و مهم است که به طور منظم و با اولویت بندی هر ساله چندین طرح تحقیقاتی در این حوزه انجام می شود و نتایج طرح‌ها در واحد بیمارستانی مورد استفاده کاربردی قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از اهداف اصلی مرکز ترویج نتایج تحقیقات از طریق انتشار مقالات و کتب مرتبط و تخصصی است که هر ساله این مهم انجام می‌شود و در ارزیابی مراکز تحقیقات سال 1394، این مرکز موفق به انتشار 19 مقاله علمی و تخصصی شده، همچنین دارای 2 مقاله منتشر شده طی همکاری‌های بین المللی در سال 2015 است.

از جمله فعالیت‌های دیگر مرکز می‌توان به انجام مطالعه کوهورت بیماران مبتلا به NAFLD و راه اندازی دپارتمان تشخیص مولکولی اشاره کرد.

مطالعه کوهورت بیماران مبتلا به NAFLD با همکاری یک تیم از محققان و پزشکان و با اهداف پژوهشی و درمانی و ارتقای سلامت مردم در منطقه آمل استان مازندران در حال اجرا و پایش است.

همچنین گسترش دانش و فناوری در زمینه پزشکی مولکولی، مهندسی ژنتیک و DNA نوترکیب روز به روز حوزه‌های جدیدی را فراروی محققان قرار می‌دهد.

در این میان ابزار و فناوری جدید شاه کلید گشایش روزنه‌های امید در حل مشکلات دنیای پزشکی امروز محسوب می‌شوند. فناوری‌های پزشکی مولکولی با رویکرد پایه و بالینی جایگاه ویژه‌ای درحوزه‌های تشخیصی و درمانی دارند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در این راستا آزمایشگاه مرکز تحقیقات گوارش و کبد مرکز آموزشی پژوهشی درمانی فیروزگر با در اختیار داشتن برترین و به روزترین تجهیزات در زمینه تشخیص مولکولی آمادگی و قابلیت انجام هرگونه طرح تحقیقاتی در این زمینه را دارا است.