عرصه امیدواری محققان ایرانی به تولید محصول داخلی

سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران از جمعه 4 اردیبهشت در نمایشگاه بین‌المللی تهران دایر شد و تا سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ادامه داشت ولی آن‌هایی که سری به نمایشگاه زدند متوجه شدند که مدت ۴ روز برای برگزاری نمایشگاهی با این حجم مدت کمی بود و این نمایشگاه که توجه مسئولان و محققان دانشگاه‌ها را به خود جلب کرد، می‌توانست حداقل به مدت یک هفته ادامه داشته باشد.

میزان تجهیزات ارائه شده در این نمایشگاه که با هدف تحریک تقاضا در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان برگزار شد، ۸ هزار و ۲۰۰ محصول بود که از سوی ۳۰۲ شرکت ارائه شد.

بازدیدکنندگان این نمایشگاه از تجهیزات آزمایشگاهی در زمینه ماشین‌آلات، شیمی، نفت، پتروشیمی، مهندسی پزشکی و مواد آزمایشگاهی بازدید کردند و حتی می‌توانستند در این زمینه از افراد صاحب توانمندی که در غرفه‌های مختلف حضور داشتند مشاوره هم بگیرند.

استقبال از این نمایشگاه نشان داد که اگر تولید با کیفیت در داخل ارائه شود و اگر مسئولان از این تولیدات حمایت کنند بازار برای محصولات ایرانی هم کم نیست و حتی تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند نگاهی به صادرات هم داشته باشند.

استقبال به گونه‌ای بود که اسماعیل قادری‌فر، مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پیش خرید ۲۰۰ میلیارد تومانی در دو روز نخست نمایشگاه خبر داد و گفت: سقف یک هزار میلیارد تومان را برای این نمایشگاه پیش‌بینی کردیم.

برخی محصولات ارائه شده در این نمایشگاه بجز محققان و دانشگاهیان مورد توجه خانواده‌ها نیز قرار گرفته بود.به طور مثال پرینتر سه‌بعدی مورد توجه بسیاری از خانواده‌ها و حتی کودکان قرار گرفت

این محصول که قدرت رقابت با نمونه خارجی هم دارد به قیمت 4 میلیون تومان با تخفیف در این نمایشگاه عرضه شد.پرینتر سه بعدی برای دانشجویان رشته‌های هنر، معماری، مکانیک و پزشکی بسیار کاربرد دارد.

همچنین دستگاه هوشمند الکتروریسی که یک دستگاه تمام اتوماتیک است در این نمایشگاه عرضه شد که این دستگاه می‌تواند برای تولید نانو الیاف از انواع پلیمر و سرامیک به کار گرفته شود.انعطاف در طراحی، سهولت در به‌کار گیری، وسعت تجهیزات جانبی ارائه‌شده، کنترل بسیار دقیق به همراه دامنه بالای تغییرات در نظر گرفته‌شده برای پارامترهای الکتروریسی از خصوصیاتی است که تولیدکننده این دستگاه ذکر می‌کند.

همچنین امکان اعمال تغییرات مختلف در شرایط عملیاتی و فرایندی بر اساس نیاز محقق نیز می‌تواند به عنوان یکی دیگر از خصوصیات این دستگاه برشمرده شود.
دستگاه ویبراسیون بدن نیز بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار گرفت.این دستگاه که در همین نمایشگاه رونمایی شد در زمینه افزایش تراکم استخوان‌ها، افزایش قدرت عضلانی، تنظیم متابولیسم و کاهش وزن بهره‌گیری می‌شود.
محصولات آزمایشگاه سیالات، انتقال حرارت و ترمودینامیک، بردهای الکترونیک و کنترل، ‌سنسور و نمایشگر تجهیزات آزمایشگاهی هوشمند و انواع عملگرهای مکاترونیکی، دستگاه‌های لیزر و دستگاه اندازه‌گیری نیتروژن نیز از دیگر تجهیزات ارائه شده در این نمایشگاه هستند.

دستگاه اندازه‌گیری نیتروژن با یک‌هفتم قیمت خارجی تولید شده و تقریبا تمام قطعات این دستگاه ساخت ایران است.

با توجه به وجود این محصولات ایرانی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و گفته‌های معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مبنی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای فروش محصولاتشان جامعه دانشگاهی و محققان کشور روز به روز بیشتر به تولید امیدوار می‌شوند و کسانی که در گذشته با این توجیه که بازاری برای تولید نیست دست از تولید کشیده بودند امروز با خیال راحت به تولید محصولات دانش‌بنیان می‌پردازند و این مساله آینده‌ای روشن را برای کشورمان در پی خواهد داشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا