تلاش محققان برای تولید چای مقاوم به خشکی

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی دکتر میرزایی اظهار کرد: با توجه به کاهش ۲۵ درصدی مساحت زمین‌های کشاورزی در جهان به علت خشکی، تولید محصولات کشاورزی به لحاظ کمی و کیفی بطور چشمگیری کاهش یافته است.
رییس پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاددانشگاهی ادامه داد: بنابراین معرفی گیاهان با ارزش غذایی بالا مانند گیاه لاتیروس (با حدود ۳۴ درصد پروتئین) و یا تولید گیاهان مقاوم به خشکی می‌تواند از راهکارهای مناسب در بهبود کمی (عملکرد) و کیفی باشد.
وی افزود: همچنین جایگزینی گیاهان پیر با گیاهان نوپا از طریق کشت بافت به عنوان یکی از روش‌های سریع تکثیر گیاهان با صفات ژنتیکی یکسان و غالب از دیگر اهداف گروه پژوهشی فیزیولوژی و ژنتیک گیاهی است.
میرزایی تصریح کرد: گروه پژوهشی فیزیولوژی گیاهی، بیشترین تحقیقات خود را روی گیاه استراتژیک چای به عنوان دومین نوشیدنی پر مصرف پس از آب در دنیا و با معرفی حدود ۴ تا ۴.۵ درصد از مصرف کل چای دنیا متمرکزکرده است. لذا در راستای رسیدن به اهداف ذکر شده، چندین طرح‌ شاخص را در کارنامه تحقیقاتی خود داشته و برنامه های ویژه‌ای برای تکمیل پژوهش در خصوص این گیاه استراتژیک در دست انجام داریم.
رییس پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی ادامه داد: افزایش عملکرد گیاه چای (Camellia sinensis)از طریق دست ورزی ژنتیکی خواب جوانه، تکثیر گیاه چای از طریق کشت بافت و افزایش مقاومت به خشکی در ارقام حساس گیاه Lathyrus sativus از طریق دست‌ورزی ژنتیکی از جمله اقدامات در حال اجرا توسط این گروه پژوهشی است.
وی در پایان طرح‌ها و برنامه‌های آینده گروه پژوهشی فیزیولوژی گیاهی را دست‌ورزی ژنتیکی ارقام کلونی موجود چای جهت ایجاد مقاومت به تنش خشکی و تکثیر آن از طریق کشت بافت و بهینه سازی کیفی چای سیاه ایرانی، افزایش میزان کاتچین در برگ چای از طریق افزایش بیان آنزیم‌های موثر عنوان کرد.