تلاش محققان برای تولید چای مقاوم به خشکی

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی دکتر میرزایی اظهار کرد: با توجه به کاهش ۲۵ درصدی مساحت زمین‌های کشاورزی در جهان به علت خشکی، تولید محصولات کشاورزی به لحاظ کمی و کیفی بطور چشمگیری کاهش یافته است.
رییس پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاددانشگاهی ادامه داد: بنابراین معرفی گیاهان با ارزش غذایی بالا مانند گیاه لاتیروس (با حدود ۳۴ درصد پروتئین) و یا تولید گیاهان مقاوم به خشکی می‌تواند از راهکارهای مناسب در بهبود کمی (عملکرد) و کیفی باشد.
وی افزود: همچنین جایگزینی گیاهان پیر با گیاهان نوپا از طریق کشت بافت به عنوان یکی از روش‌های سریع تکثیر گیاهان با صفات ژنتیکی یکسان و غالب از دیگر اهداف گروه پژوهشی فیزیولوژی و ژنتیک گیاهی است.
میرزایی تصریح کرد: گروه پژوهشی فیزیولوژی گیاهی، بیشترین تحقیقات خود را روی گیاه استراتژیک چای به عنوان دومین نوشیدنی پر مصرف پس از آب در دنیا و با معرفی حدود ۴ تا ۴.۵ درصد از مصرف کل چای دنیا متمرکزکرده است. لذا در راستای رسیدن به اهداف ذکر شده، چندین طرح‌ شاخص را در کارنامه تحقیقاتی خود داشته و برنامه های ویژه‌ای برای تکمیل پژوهش در خصوص این گیاه استراتژیک در دست انجام داریم.
رییس پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی ادامه داد: افزایش عملکرد گیاه چای (Camellia sinensis)از طریق دست ورزی ژنتیکی خواب جوانه، تکثیر گیاه چای از طریق کشت بافت و افزایش مقاومت به خشکی در ارقام حساس گیاه Lathyrus sativus از طریق دست‌ورزی ژنتیکی از جمله اقدامات در حال اجرا توسط این گروه پژوهشی است.
وی در پایان طرح‌ها و برنامه‌های آینده گروه پژوهشی فیزیولوژی گیاهی را دست‌ورزی ژنتیکی ارقام کلونی موجود چای جهت ایجاد مقاومت به تنش خشکی و تکثیر آن از طریق کشت بافت و بهینه سازی کیفی چای سیاه ایرانی، افزایش میزان کاتچین در برگ چای از طریق افزایش بیان آنزیم‌های موثر عنوان کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا