کودکان اصلی ترین قربانیان وبا در یمن هستند

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) که روز دوشنبه منتشر شد، کشور یمن که از 2 سال گذشته درگیر جنگ تحمیل شده از سوی عربستان و متحدانش است، هر روز با 5 هزار مورد جدید ابتلا به وبا مواجه می شود.

در این گزارش تأکید شده است که میزان شیوع وبا در برخی مناطق، در مقایسه با دوره شیوع بالا، به طور قابل توجهی کاهش یافته است؛ اما این بیماری در برخی مناطق به تازگی شیوع یافته و به سرعت درحال گسترش است.

از آغاز جنگ و درگیری ها در یمن تاکنون بالغ بر 503 هزار و 484 مورد ابتلا به وبا گزارش شده است. بیش از 99 درصد افرادی که به موقع از خدمات درمانی بهره مند می شوند، از مرگ نجات پیدا می کنند، اما کودکان خردسال و سالمندان اصلی ترین قربانیان وبا در یمن هستند.

این بیماری که با علائمی همچون اسهال حاد و کم آبی شدید بدن همراه است، بوسیله خوردن غذا یا آب آلوده شده با مدفوع فرد بیمار، به سایرین منتقل می شود و درصورت عدم درمان می تواند در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود.

عدم دسترسی به آب سالم و ضعف سیستم بهداشتی باعث شیوع وبا در کشور جنگ زده یمن شده است؛ این درحالیست که وبا در بسیاری از کشورها که دارای سیستم های بهداشتی- درمانی و تصفیه آب مناسب هستند، ریشه کن شده است.

عدم دسترسی به آب سالم و بهداشتی، نبود سیستم جمع آوری زباله، در کنار مشکل قحطی و گرسنگی، اصلی ترین مشکلاتی هستند که مردم جنگ زده یمن با آن روبرو هستند.

درعین حال، حدود 30 هزار نفر از کارکنان سیستم بهداشتی این کشور نزدیک به یکسال است که حقوق دریافت نکرده اند و این کشور (باوجود ارسال کمک های بشردوستانه از سوی کشورهای دیگر)، با مشکل جدی کمبود دارو مواجه است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) با همکاری نهادها و سازمان های دیگر، بدنبال راه اندازی کلینیک های درمان وبا، بازسازی مراکز درمانی، انتقال تجهیزات پزشکی و دارو و در عین حال، حمایت از تلاش های ملی برای کمک به مردم جنگ زده یمن است.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: scientificamerican

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا