زمین در آستانه ششمین انقراض!

به گزارش ایسنا، این ششمین انقراض انبوه بر روی زمین خواهد بود و می‌تواند با انقراضی رقابت کند که 65 میلیون سال پیش و بر اثر برخورد یک سیارک به زمین، دایناسورها را منقرض کرد. این درحالیست که در انقراض ششم، انسان‌ها نقش سیارک را ایفا می‌کنند.

«الیزابت کولبرت»، مفسر محیط زیست و روزنامه‌نگار آمریکایی، در کتابش تحت عنوان «انقراض ششم: یک تاریخ غیرطبیعی» که جایزه پولیتزر 2015 را از آن خود کرد، درک انسان از انقراض در دهه 1740 تا زمان حال را رهگیری می‌کند؛ کولبرت در این کتاب مدعی شده، دانشمندان بر سر این نکته که انسان‌ها عامل انقراض ششم هستند، توافق دارند.

این روزنامه‌نگار می‌نویسد: در ابتدا زمانی که محققان با استخوان‌های قدیمی حیوانات برخورد می‌کردند، هدف نخست آن‌ها مرتبط‌کردن این استخوان‌ها با گونه‌هایی بود که وجود داشتند. به طور مثال در سال 1739، زمانی که گروهی از دانشمندان نخستین استخوان‌های Mastodon (پستانداری شبیه فیل) را حفاری می‌کردند، بر این تصور بودند که به دنبال بقایایی از دو حیوان مختلف به طور مثال، یک فیل و یک کرگدن بودند.

با این حال بعدها دانشمند فرانسوی به نام «ژرژ کوویه» پیشنهاد داد که این استخوان‌هامربوط به ماقبل تاریخ بوده و بنابراین محققان برای اولین‌بار، این ایده را مطرح کردند که احتمالا یک گونه کامل وجود داشته و سپس ناپدید شده است.کولبرت بر این باور است که یکی از مجرم‌های اصلی انقراض ششم بر روی زمین آب‌وهواست، اما کشاورزی مدرن و جمعیت در حال رشد انسان نیز در این جرم نقش دارند. انسان‌ها با گرم‌کردن زمین، واردکردن گونه‌های مهاجم به نواحی مختلف و پراکنده‌کردن قارچ‌ها و ویروس‌ها، کل حیات را از بین خواهند بود.

به گفته کولبرت، تاکنون هیچ موجودی، حیات بر روی زمین را به این صورت از بین نبرده است.وی می‌نویسد: تخمین زده می‌شود که یک سوم مرجان‌های تپه‌ساز، یک سوم نرم‌تنان آب‌های شیرین، یک سوم کوسه‌ها، یک چهارم تمامی پستانداران، یک پنجم خزندگان و یک ششم تمامی پرندگان به دلیل غفلت انسان‌ها از دم تیغ گذرانده و نابود شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا