اقتصاد نفتی و دولتی علم را در کشور بدون مشتری کرده است

 دکتر منصور کبگانیان در گفت وگو با ایرنا با اعلام این مطلب افزود: نیروی انسانی متخصص تربیت شده بازار کار کمی دارد و دیگر کشورها بازار محصولات ما را در اختیار گرفته اند.وی خاطرنشان کرد:از آنجا که اقتصاد ما دانش بنیان و مقاومتی نیست علم تولید شده مشتری کمی دارد و نیروی انسانی متخصص تربیت شده بازار کار کمی دارد.

دبیر ستاد راهبری اجرای جامع علمی کشور با بیان اینکه ' نمی گوییم حوزه آموزش کشور مشکلی ندارد اما راهکارهایی برای حل مشکلات در زمینه آموزشی در نقشه جامع علمی کشور ارایه شده است: گفت: مسیر زیادی در پیش است و قطعا باید به حل مشکلات جدی در حوزه اقتصاد دانش بنیان در بندها و سیاست های نقشه جامع علمی کشور بپردازیم.

وی طرف دوم اقتصاد و تولیدات دانش بنیان را بازار محصولات و جامعه عنوان کردو گفت: برای تقویت این بخش باید از محصول اقتصاد سالم و درون زا و مستقل از نفت بیاندیشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه باید از خام فروشی و نفت جلوگیری کرد خاطرنشان کرد: کشوری که بر خام فروشی تکیه دارد به چه متخصصی نیاز دارد؛ ولی اگر بخواهیم از این منابع به درستی استفاده کنیم باید سندی مانند نقشه جامع علمی کشور را اجرا کنیم.

***ارایه 224 اقدام ملی در نقشه جامع علمی کشور

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در سه سال فعالیت این ستاد 224 اقدام ملی برای اجرای این نقشه جامع مصوب شده است، گفت: اقدامات ملی هرساله رصد شده و موارد لازم به این اقدامات و سیاست ها اضافه می شود.

دبیر ستاد راهبری اجرای جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه در سه سال گذشته این ستاد با برگزاری جلسات منظم به دنبال ارایه راهکارهای مشخص برای ایجاد هم افزایی بین نهادهای مختلف علم و فناوری است گفت: پایه گذاری مناسبی در این زمینه در کشور صورت گرفته است.

***ایجاد تحول در اقتصاد براساس بندهای نقشه جامع علمی کشور

کبگانیان اظهار داشت: شاید در نگاه اول به نظر بیاید که با اجرای نقشه جامع علمی کشور تنها تعداد مقالات علمی افزایش یابد اما در واقع هدف اصلی بندها و سیاست گذاری های نقشه جامع علمی کشور ایجاد تحول در اقتصاد و ایجاد اقتصاد دانش بینان است.
وی هشدار داد: اگر بازارکاری برای اقتصاد دانش بنیان نداشته باشیم فارغ التحصیلان ایرانی که البته با کیفیت خوب تحصیل می کنند بیکار خواهند ماند و یا جذب کشورهای صنعتی و پیشرفت می شود؛ این امر آسیب فرهنگی بالایی را پیش رو خواهد داشت.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: نقشه جامع علمی کشور تنها سند بالادستی کشور است که تا حدی به رابطه آموزش با اقتصاد و پژوهش می پردازد.
به گفته کبگانیان، بیش از یک سال فعالیت ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی ، در زمینه ایجاد اسناد مرتبط با اقتصاد، صنعت و فناوری بوده است تا حرکت موزونی در عرصه علم و فناوری و اقتصاد و صنعت شکل گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا