آیا AMD می‌تواند دوباره رقیب انویدیا شود؟

به گزارش سیناپرس به نقل از دی جی کالا مگ،این شرکت به قول‌اش هم عمل کرد، ولی دقیقا در دقیقه‌ی نود. دیشب بود که این شرکت از کارت‌های جدید گرافیک Radeon RX Vega و هم‌چنین چند پردازنده‌ی Threadripper جدید رونمایی کرد. در ادامه، به صورت خلاصه، آن چیزی که باید از کارت‌های گرافیک جدید AMD بدانید را برای‌تان جمع‌آوری کرده‌ایم.

قبل از هر چیز باید بدانید که AMD چند کارت گرافیک مختلف در سری RX Vega دارد. بالاترین مدل این سری کارت‌های گرافیک، RX Vega 64 Liquid Colled است. فکر نمی‌کنیم لازم باشد به این موضوع اشاره کنیم که این کارت، با سیستم خنک کننده‌ی مایع دمای خود را پاین نگه می‌دارد.

کارت بعدی در این سری، RX Vega 64 Limited Edition است. این کارت با یک فن خنک می‌شود و بدنه‌ای فلزی و زیبا دارد.

احتمالا می‌توانید اسم آخرین کارت این سری را حدس بزنید. کارت RX Vega 64 مدل پایین‌تر این سری است. با این حال، یک مدل ارزان‌تر هم وجود دارد. کارت گرافیک RX Vega 56 در حال حاضر ارزان‌ترین کارت گرافیک سری RX Vega است.

 

مشخصات

شرکت AMD جدول زیر را برای مشخصات سه کارت گرافیک جدید خود ارایه داده است.

RX Vega 64 Liquid CooledRX Vega 64RX Vega 56 
۶۴۶۴۵۶واحد پردازشی
۴۰۹۶۴۰۹۶۳۵۸۴پردازنده‌ی استریم
۱۴۰۶MHz۱۲۴۷MHz۱۱۵۶MHzفرکانس پایه
۱۶۷۷MHz۱۵۴۶MHz۱۴۷۱MHzفرکانس بوست
۸GB HBM2۸GB HBM2۸GB HBM2حافظه
۱۳٫۷۱۲٫۶۶۱۰٫۵ترافلاپ
۳۵۰W۲۹۰W۲۱۰WTDP

اسم‌های RX Vega 64 و RX Vega 56 دقیقا به خاطر تعداد واحدهای پردازشی آن‌ها انتخاب شده‌اند. مدلی که سیستم خنک کننده‌ی مایع دارد، ترافلاپ بیشتری دارد، چون فرکانس آن را بالاتر برده‌اند. البته AMD بیشتر روی مدل معمولی RX Vega 64 تمرکز کرده است و می‌داند که این کارت، مخاطب بیشتری دارد. هر سه کارت ۸ گیگابایت حافظه‌ی HBM2 دارند که اجازه‌ی انتقال داده با سرعت ۴۸۴ گیگابایت در ثانیه را می‌دهد.

عملکرد کارت

از دیدگاه عمکلرد، شرکت AMD می‌گوید که کارت گرافیک RX Vega 64 با کارت GeForce GTX 1080 شرکت انویدیا رقابت می‌کند.

بنچمارک‌های مختلفی با RX Vega 64 آزمایش شده‌ و آن‌ها با GTX 1080 مقایسه شده‌اند. بر اساس تصاویری که AMD منتشر کرده، کارت آن ها عملکردش بهتر از رقیب است. با این حال، اگر از ما می‌پرسید، قضیه در بازی‌ها حسابی فرق می‌کند. این شرکت هم‌چنین می‌گوید که کارت RX Vega 64 می‌تواند بیش از صد بازی جدید را با کیفیت ۴K و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کند.

از سوی دیگر، AMD می‌گوید که کارت RX Vega 56 با کارت GTX 1070 برابری می‌کند.

 

طراحی

از نظر ظاهری، کارت گرافیک RX Vega 64 بسیار خوب طراحی شده است. این کارت یک لوگوی Radeon دارد که روشن می‌شود، یک فن ۳۰ میلی‌متری را روی خودش جای داده و بدنه‌اش هم یک شاسی فلزی است که سطح آن برس خورده.

این کارت نیاز به دو اتصال ۸ پین پاور دارد و چهار پورت خروجی به شما می‌دهد: سه پورت DisplayPort و یک پورت HDMI.

مدلی که خنک کننده‌ی مایع دارد، ظاهرش کم و بیش با مدل معمولی یکسان است. با این حال، یک رادیاتور ۱۲۰ میلی‌متری و یک فن به آن متصل شده است.

 

قیمت

مدل معمولی کارت RX Vega 64 با قیمت ۴۹۹ دلار وارد بازار می‌شود که ۵۰ دلار از کارت GTX 1080 انویدیا ارزان‌تر است.

کارت RX Vega 56 هم قیمتی ۳۹۹ دلاری دارد که با GTX 1070 کاملا برابر است. در نتیجه اساسا بهتر است همان GTX 1070 را بخرید.

شرکت AMD باندل‌های مختلفی هم در نظر گرفته است. این بسته‌ها، دو بازی Prey و Wolfenstein II را در خود دارند، صد دلار برای خرید یک پردازنده‌ی Ryzen 7 تخفیف به خریداران می‌دهند. این بسته‌ها هم‌چنین شامل تخفیفی ۲۰۰ دلاری برای خرید یک مانیتور فوق واید سامسونگ هستند.

تنها راه خرید کارت RX Vega 64 با سیستم خنک کننده‌ی مایع، خرید بسته‌ی آن است که این بازی‌ها و تخفیف‌ها را دارد. بسته‌ی این کارت ۶۹۹ دلار قیمت دارد.

 

تاریخ عرضه

شرکت AMD تاریخ دقیقی ارایه نداده است، ولی گفته که تا پایان ماه سپتامبر می‌توانید منتظر ورود این کارت‌ها به بازار باشید. احتمالا منظور AMD همان روز ۳۰ سپتامبر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا