واتس‌آپ، وایبر و فیسبوک‌مسنجر به‌راحتی هک می‌شوند

به گزارش سیناپرس و به نقل از خبرگزاری مهر، «الهام وزیری‌پور» دانشجوی ایرانی‌الاصل دانشگاه بیرگام که در مقطع دکتری تحصیل می‌کند، طی مطالعاتی به این نتیجه رسیده است که خطر هک‌شدن اطلاعات و کلاهبرداری ‌سایبری، برنامه‌های پیام‌رسان واتس‌آپ، فیسبوک مسنجر و وایبر را تهدید می‌کند و کاربران این برنامه‌ها در معرض خطر هستند.

وزیری‌پور و همکارانش بر اساس تحقیقات خود بر این باورند که اغلب کاربران سه برنامۀ نام‌برده، به دلیل عدم استفاده از امکانات امنیتی مناسب در معرض حملات بدافزارها واقع شده‌اند.

طبق آمارهای دریافتی این تیم پژوهشی، تنها 14 درصد از شرکت‌کنندگان در آزمون تحقیقاتی موفق به استفادۀ ایمن از این سه برنامۀ پیام‌رسان بودند.

وزیری‌پور به‌عنوان رهبر این پروژه مطالعاتی توضیح داد: «هنگام محاوره در این پیام‌رسان‌ها احتمال دارد یک بدافزار طرف سوم یا حمله سایبری با کمک انسان، پیام‌های افراد را رصد کند.»

با وجود تفاوت در سیستم امنیت‌گذاری سه برنامۀ فیسبوک مسنجر، وایبر و واتس‌آپ، هر سه برنامه در معرض خطر هک‌شدن قرار دارند. فیسبوک ‌مسنجر ویژگی رمزگذاری اتوماتیک ندارد اما این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که گزینۀ رمزگذاری را انتخاب و فعال کند، اما برنامه‌های واتس‌آپ و وایبر هر دو به‌شکل خودکار سرویس رمزگذاری پیام را به کاربران ارائه می‌کنند، درنتیجۀ این امکان کاربران نمی‌توانند حتی به پیام‌های خود دسترسی داشته باشند. همین مسئله باعث شده است که بسیاری از کاربران دچار این تصور شوند که مکالماتشان ایمن است.

این در حالی است که محققان معتقدند، ضروری است هر سه برنامۀ پیام‌رسان، جهت رمزگذاری کارآمد محاورات کاربران خود، استفاده از گزینۀ Authentication Ceremony  را الزامی کنند. در نتیجۀ این اقدام، کاربران قادرند هویت مخاطب خود را در مکالمات، شناسایی و تأیید کنند که این مسئله به امنیت بیشتر ارتباطات آن‌ها می‌انجامد. همچنین لازم است به کاربران ضمانت داده شود که هیچ طرف سومی نمی‌تواند با فریب دادن آن‌ها به اطلاعاتشان دسترسی پیدا کند.

گفتنی است که بدون در نظرگرفتن این امکانات امنیتی از طرف سه برنامۀ واتس‌آپ، فیسبوک مسنجر و وایبر، پیام‌ها و مکالمات کاربران برای هکرها و کلاهبرداران سایبری قابل رمزگشایی است.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا